I #studietids granskning av fusket DEL 1 – som publicerades tisdag 2021-11-09 – har #studietid konstaterat att misstankar om fusk hanteras olika på olika institutioner på Stockholms universitet. Det betyder att studenter på olika institutioner behandlas olika, och kan leda till att universitetet misslyckas med att behandla alla studenter jämlikt och rättvist.
I DEL 2 – som publicerades 2021-11-11 – har vi granskat hur Disciplinnämnden på SU jobbar med att bedöma studenters uppsåt att fuska, hur länge studenter stängs av från studier och Disciplinnämndens beslutsmotiveringar. Vi har också tittat närmare på förutsättningarna för studenter som behöver tolk och de långa handläggningstiderna mellan anmälan och beslut.
Och vi har hittat uppgifter som tyder på att studenter från olika institutioner – och med olika förutsättningar – behandlas olika.
Men det är inte bara inom Stockholms universitet som studenter behandlas olika. Högskoleförodningen, som reglerar hur lärosätena ska förhålla sig till misstankar om fusk, tolkas på olika sätt, och någon nationell tillsynsinstans finns inte. Över landets lärosäten skiljer sig hanteringen av misstankar om fusk avsevärt.
Varför?
Hur kommer det sig att lärosätenas hantering av fusk skiljer sig åt? Och vem har ansvaret att se över hur det hanteras?
Detta är DEL 3 av tre i #studietids granskning av fusket.
RESEARCH, TEXT och PRODUKTION: Hedvig Nittve, Felix Lidéri, Felicia Larsson, Yvonne Münzberg, Isabelle Roos, Sara Berg, Jim Hagström och Axel Wråkhufvud