“Det är Stockholms universitets ansvar att fördela pengarna och följa upp hur de har använts under sommaren”

Har Stockholms universitets hantering av satsningen på sommarkurser motsvarat regeringens förväntningar? Nu kommenterar Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, #studietids granskning “Satsningen på sommarkurser - vart har pengarna tagit vägen?”.

Matilda Ernkrans. FOTO: Utbildningsdepartementet

“Vi har en modell för hur vi fördelar medel till universitet och högskolor samt hur vi följer upp dem och det kommer också att göras med de extra satsningar som gjorts med anledning av coronapandemin. Sen tänker jag att den granskning som ni har gjort, nu också är ett sätt att följa upp hur man använt pengarna.”

Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning

Den 20 oktober publicerade #studietid granskningen “Satsningen på sommarkurser - vart har pengarna tagit vägen?” där Stockholms universitets hantering av regeringens coronasatsning på utökade utbildningsplatser på sommarkurser kartlagts. Det visade sig att Stockholms universitet har kraftsamlat och levererat nästan en fördubbling av antalet studenter som antagits till en sommarkurs 2020 jämfört med 2019. Men den institution som fått mest av regeringens pengar till utökade utbildningsplatser på sommarkurser, drygt fem miljoner, levererar ett minusresultat på -224 antagna jämfört med 2019.

Vad är din kommentar till hur Stockholms universitet har hanterat regeringens satsning på sommarkurser?

Regeringen gjorde satsningar på sommarkurser för att dämpa effekten av coronapandemin. Vi ville att fler skulle få möjlighet att studera, antingen för att snabbare ta sig igenom sin utbildning, eller för att faktiskt ha något meningsfullt att göra som student om det var så att man hade svårare att få sommarjobb. Jag tycker att Stockholms universitet har visat att man på kort tid och mycket snabbt kunde ställa om och erbjuda många fler möjligheter till sommarkurser under den här sommaren som var, vilket jag tycker är positivt.

I granskningen Satsningen på sommarkurser - vart har pengarna tagit vägen?” så framkommer det att antalet studenter som antagits till en sommarkurs på SU nästan har fördubblats i år jämfört med 2019. Men den institution som fått mest pengar, drygt fem miljoner av Stockholms universitets extra pengar för utökade utbildningsplatser på sommarkurser har levererat ett minusresultat på 224 färre antagna på sommarkurser jämfört med föregående år.

Varför ska då den här institutionen få drygt fem miljoner av regeringens satsning på fler utbildningsplatser på sommarkurser när det är andra institutioner som gjort jobbet och ökat antalet antagna på sommarkurserna?

– Utifrån mitt perspektiv så är det ju så att regeringen fördelar pengar till högskolor och universitet, och i det här fallet fördelade vi ungefär 11,5 miljoner till Stockholms universitet i en extra satsning på fler sommarkurser denna sommar. Sen är det faktiskt universiteten själva som ska fördela sina pengar och det lägger inte jag som statsråd och inte politiken sig i, utan det är universiteten som har de besluten att fatta. Sen får man dra lärdom av hur fördelningen fungerade och vad man faktiskt fick till för platser i slutändan. Jag tycker som sagt att Stockholms universitet på mycket kort tid och väldigt snabbt ändå klarade av att fördubbla antalet antagna till sommarkursplatser, vilket är väldigt bra jobbat.  

Så hur mycket har egentligen de 11,5 miljonerna som regeringen tilldelat Stockholms universitet bidragit till årets totala ökning av antagna på sommarkurser, när den institution som tilldelats mest pengar i själva verket antagit färre till sommarkurser jämfört med tidigare år?

– Jag är väldigt glad att vi har kunnat erbjuda så många utbildning, så snabbt. Jag är stolt över det arbete som Stockholms universitet och andra universitet och högskolor gjorde för att tillse behovet med sommarkursplatser. Men som sagt, det är inte jag som detaljstyr exakt hur platserna används. Det är Stockholms universitetets ansvar att fördela pengarna och följa upp hur de har använts under sommaren. Universitet och högskolor är noggranna med hur man använder pengar men också på att följa upp hur man får mest utbildning till god kvalitet för de pengar man har fått.

Att det är universiteten själva som bestämmer hur pengar på fakultets- och institutionsnivå ska fördelas råder det inga tvivel om. Men hur vet regeringen att satsningen på fler sommarkurser också har gått till just det ändamålet? Matilda Ernkrans menar att det finns en modell för hur man följer upp och utvärderar den här typen av frågor.

– Det är viktigt att följa upp och värdera hur man använder pengarna och det finns ju naturligtvis system för detta. Det sker också årliga myndighetsdialoger, som Utbildningsdepartementet har med myndigheterna, i det här fallet Stockholms universitet. Vi har en modell för hur vi fördelar medel till universitet och högskolor samt hur vi följer upp dem och det kommer också att göras med de extra satsningar som gjorts med anledning av coronapandemin. Sen tänker jag att den granskning som ni har gjort, nu också är ett sätt att följa upp hur man använt pengarna.

Så det kommer att finnas en dialog efteråt mellan universitet och regeringen för att följa upp det här arbetet?  

– Absolut! Det finns en upparbetad rutin som kallas myndighetsdialog mellan våra myndigheter och utbildningsdepartementet och den är normalt fungerande och fungerar också i det här fallet. Det finns ju en struktur och en ordning för hur dialogen går till mellan utbildningsdepartementet och de myndigheter som finns under utbildningsdepartementet, nämligen våra universitet och högskolor. Det är ju ett väl etablerat arbetssätt och som vi använder oss av och fortsätter att använda oss av.

Hur effektiva är den här typen av riktade satsningar på högskolor och universitet, när korrelationen, sambandet, mellan pengarna som ni satsar och resultatet är så svagt, då vissa institutioner som fått pengar inte levererar fler platser medan vissa som inte fått några pengar dubblerar dem?

– När Sverige och världen drabbas av en coronapandemi som får oerhört stora konsekvenser för hur arbetsmarknaden fungerar, företag som går i konkurs, människor som blir arbetslösa och att fler söker till högre utbildning, ja då behöver vi ju svara upp emot det och erbjuda fler utbildningsmöjligheter. Jag tycker att vi, regeringen, tog ett gemensamt ansvar genom att erbjuda pengar och nya möjligheter till universitet och högskolor så att fler kunde få möjligheten att läsa en sommarkurs. Och av det som jag hittills har sett av Stockholms universitet, är att man tog sin del av ansvaret och fördubblade antalet antagna till sommarkurser, vilket jag tycker är bra, det är ett positivt exempel. Sen exakt hur den här fördelningen gjordes på Stockholms universitet och hur besluten kommer att följas upp är något de själva ansvarar för.

Axel Wråkhufvud