Oklar situation för studenter när kurselement ställs in

För att minska spridningen av det nya coronaviruset beslutade universitetsledningen förra veckan, efter rekommendation från regeringen, att all fysisk undervisning ska upphöra. Studenterna Lisa Lydén och Alexander Gustafsson oroar sig nu över hur deras utbildning kommer påverkas när praktiska kursmoment ställs in. Från varken universitetet eller institutionen finns det tydliga svar.

FOTO: Hedvig Holgersson

Hur är det egentligen att vara student under rådande virusutbrott? #studietid har träffat studenterna Lisa Lydén och Alexander Gustafsson, som studerar molekylärbiologi vid institutionen för biologisk grundutbildningn (BIG), via ett Zoom-möte. Deras dagar tillbringas vanligtvis i universitetets lokaler, med föreläsningar varje förmiddag och laborationer två gånger varje vecka.

– Vi studerar celler, hur de fungerar och hur de reagerar på olika signaler, säger Lisa. På laborationerna får vi testa på att göra sakerna i praktiken och testa de analysmetoder som behövs. De flesta som studerar det här jobbar i labb efter utbildningen, så labbarna är jätteviktiga.

Sedan universitetet förra veckan bestämde sig för att övergå till digital undervisning har de studerat hemifrån, med digitala föreläsningar och hemuppgifter. De upplever båda två att den digitala undervisningen hittills har fungerat bra. Hur det kommer bli med kursens obligatoriska laborationer är dock oklart.

– I den kursen vi har nu består lite mindre än hälften av labb. Men tills vidare är de framflyttade. Vi vet inte när vi ska göra dem. Kanske måste vi göra dem i sommar eller så lägger de till dem utöver vår vanliga undervisning senare på terminen, säger Alexander.

FOTO: Privat

Lisa Lydén och Alexander Gustafsson

När det kommer till examination berättar Lisa och Alexander att de kommer ha en “vanlig” salstenta via Zoom. Inför tentamen har de fått tydliga instruktioner om hur det ska gå till. Mobilen ska monteras på en anordning så att både studenten och studentens datorskärm syns i bild, de har även fått en ritning på hur det här ska göras. Innan de börjar skriva tentan måste de filma rummet de sitter i och under tentaskrivningen måste ljudupptagningen vara på.

– Det kommer sitta en tentavakt och hålla koll på oss, berättar Alexander. När vi sedan är klara med provet får vi skicka dokumentet till provvakten, som skickar det till expeditionen som lägger till en anonym kod. Sedan skickas det till läraren för rättning.

– Det är lite krångligt, skrattar Lisa, men det känns inte som att det kommer gå att fuska i alla fall. Det jag oroar mig över är att vi inte kommer kunna rita, eftersom vi skriver på dator, och måste förklara allting med bara ord. Det gör det mycket svårare.

– Vi har hört om andra utbildningar där man har gjort på andra sätt, till exempel gjort om proven till hemtentor eller haft obevakade salstentor, säger Alexander.

Hur är det då att studera utan fysisk undervisning? Enligt Lisa och Alexander fungerar det rätt bra. Det enda orosmomentet, menar de, är de praktiska elementen.

– Det är svårare att lära sig och förstå utan att kunna testa sakerna i praktiken, säger Lisa. Dessutom är jag orolig över hur det ska bli med CSN, jag vet inte hur det kommer påverka att vi missar högskolepoäng.

– Jag har varit inställd på att det skulle vara så här fram till påsk, men nu känns det som att det kommer ta längre tid än så, säger Alexander. Frågan är när vi ska ta igen det vi missar, alla kanske inte kommer kunna studera under sommaren. Jag har redan skrivit på mitt avtal för sommarjobb, vad ska jag säga om jag måste plugga istället?

Vid institutionen för biologisk grundutbildning (BIG) förhåller man sig till de rekommendationer som Naturvetenskapliga ämnesområdet fastställt. Där står det att praktiska moment som inte kan genomföras digitalt ska förläggas i slutet av kursen, alternativt göras vid ett senare tillfälle. Det kan också bli fråga om att revidera de aktuella kursplanerna, och i nödfall revidera de förväntade studieresultaten.

Björn Birgersson, studierektor på BIG, berättar att det tillsatts en nationell grupp med representanter från lärosäten och myndigheter för att se över vilka juridiska, formella och praktiska lösningar det finns ifall kursmoment måste senareläggas. Några tydliga svar finns dock inte i nuläget.

Du kan läsa mer om utmaningarna att undervisa på distans här:

Hedvig Nittve