När det kommer till examination berättar Lisa och Alexander att de kommer ha en “vanlig” salstenta via Zoom. Inför tentamen har de fått tydliga instruktioner om hur det ska gå till. Mobilen ska monteras på en anordning så att både studenten och studentens datorskärm syns i bild, de har även fått en ritning på hur det här ska göras. Innan de börjar skriva tentan måste de filma rummet de sitter i och under tentaskrivningen måste ljudupptagningen vara på.
– Det kommer sitta en tentavakt och hålla koll på oss, berättar Alexander. När vi sedan är klara med provet får vi skicka dokumentet till provvakten, som skickar det till expeditionen som lägger till en anonym kod. Sedan skickas det till läraren för rättning.
– Det är lite krångligt, skrattar Lisa, men det känns inte som att det kommer gå att fuska i alla fall. Det jag oroar mig över är att vi inte kommer kunna rita, eftersom vi skriver på dator, och måste förklara allting med bara ord. Det gör det mycket svårare.
– Vi har hört om andra utbildningar där man har gjort på andra sätt, till exempel gjort om proven till hemtentor eller haft obevakade salstentor, säger Alexander.
Hur är det då att studera utan fysisk undervisning? Enligt Lisa och Alexander fungerar det rätt bra. Det enda orosmomentet, menar de, är de praktiska elementen.
– Det är svårare att lära sig och förstå utan att kunna testa sakerna i praktiken, säger Lisa. Dessutom är jag orolig över hur det ska bli med CSN, jag vet inte hur det kommer påverka att vi missar högskolepoäng.
– Jag har varit inställd på att det skulle vara så här fram till påsk, men nu känns det som att det kommer ta längre tid än så, säger Alexander. Frågan är när vi ska ta igen det vi missar, alla kanske inte kommer kunna studera under sommaren. Jag har redan skrivit på mitt avtal för sommarjobb, vad ska jag säga om jag måste plugga istället?
Vid institutionen för biologisk grundutbildning (BIG) förhåller man sig till de rekommendationer som Naturvetenskapliga ämnesområdet fastställt. Där står det att praktiska moment som inte kan genomföras digitalt ska förläggas i slutet av kursen, alternativt göras vid ett senare tillfälle. Det kan också bli fråga om att revidera de aktuella kursplanerna, och i nödfall revidera de förväntade studieresultaten.
Björn Birgersson, studierektor på BIG, berättar att det tillsatts en nationell grupp med representanter från lärosäten och myndigheter för att se över vilka juridiska, formella och praktiska lösningar det finns ifall kursmoment måste senareläggas. Några tydliga svar finns dock inte i nuläget.