Utmanat utbildande när undervisningen blir digital

Stockholms universitet har beslutat om att samtlig undervisning numera ska bedrivas på distans för att minska risken för spridning av covid-19. Detta innebär stor omställning, inte minst för de lärare som nu måste fatta snabba beslut kring hur de ska anpassa sin undervisning. Anna-Maria Hällgren, lektor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, är en av de många lärare som nu ska börja undervisa på distans. 

FOTO: Felix Lidéri

Åtgärden, som verkställdes i onsdags förra veckan, har inneburit att lärare snabbt blivit tvungna att övergå till en digital plattform. För Anna-Maria Hällgren och hennes kollegor kom dock beslutet inte som någon större överraskning.

– Vi har helt enkelt varit tvungna att så smidigt som möjligt ställa om till distansundervisning och göra det bästa av situationen. Med tanke på att många andra universitet och högskolor runt om i världen redan avbrutit sin undervisning på campus var beslutet inte helt oväntat.  

FOTO: Uppsala fotografiska sällskap

Anna-Marias tips för att klara av studierna hemifrån

:

1. Gör ett veckoschema. Vad behöver du göra och när? Se till att du har koll på läget.

2. Håll kontakten med dina studiekamrater.

3. Om möjligt, börja dagen med en promenad. Sol och luft behövs för att kunna tänka.

Anna-Maria Hällgren, lektor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik

Anpassningen till distansundervisning innebär såklart en del utmaningar men Anna-Maria tycker att det trots omständigheterna gått bra. 

– En uppenbar utmaning är att kurserna inte är utformade efter att ges på distans och att alla förändringar har behövt ske med så pass kort varsel. En viss oro finns säkert att de digitala plattformar vi använder oss av inte kommer att hålla för det ökande antalet användare. Men överlag tycks omställningen fungera bra. Mitt intryck är också att studenterna litar på att vi kommer att få det här att fungera, vilket har varit en lättnad. 

Ett av de undervisningsmoment som kan vara svårare att överföra till ett digitalt sammanhang är on-siteseminarium där man befinner sig utanför campus. På konstvetenskapen innebär detta att man rör sig i stadsmiljön och på museum för att arbeta mer praktiskt med undervisningsmaterialet.

– Det är ett exempel på att kursen inte är anpassad till distansundervisning. Här får vi vara pragmatiska och göra de justeringar som krävs från fall till fall. Har exempelvis museer och konsthallar öppet är en möjlighet att låta studenterna besöka platsen i fråga på egen hand. Alternativt får även dessa besök ske digitalt. Eller så får vi se det som ett tillfälle att uppmärksamma den offentliga konsten riktigt ordentligt, säger Anna-Maria Hällgren. 

Anna-Maria menar att omständigheterna inte är optimala för studier som egentligen är tänkta att bedrivas på campus vilket kan innebära viss besvikelse, både för studenterna och för henne som lärare, men hon är ändå positivt inställd. 

– Vi måste såklart komma ihåg att studenterna inte aktivt valt att läsa en distanskurs och att en del förväntningar har kommit på skam. Personligen kommer jag att sakna den mer spontana kontakt som brukar uppstå i seminarierummet och responsen under föreläsningarna. Men som sagt, jag är optimistisk och tror att det kommer att fungera ganska bra.  

Här kan du läsa mer om hur den digitala undervisninger kan se ut för studenter.





Stina Toftgård