– Plankorsningar med bommar innebär en säkerhetsrisk på alla järnvägar. Vanliga orsaker till olyckor är att bilister ignorerar ljud- och ljussignaler och kör in över spåren och blir stående mellan bommarna. Järnvägskorsningen vid Frescati hade bommar och var historiskt en av de mest olycksdrabbade platserna längs Roslagsbanan. Därför har trafikförvaltningen byggt en planskild korsning 75 meter söder om den gamla, som nu har stängts, säger Keisu.
Tillfälligt staket för gångbana
Arbetet med den nya tunneln inleddes januari 2022. Totalt har entreprenadkostnaden uppgått till drygt 70 miljoner, enligt Keisu. Den 20 juni öppnades tunneln för trafik, men än är området en byggarbetsplats.
Bland annat är staketet, som separerar gång- och cykelbana från biltrafiken, tillfälligt.
– Det kommer upp ett permanent staket mellan gång- och cykelbanan och biltrafikbanan. Det kommer vara på plats efter sommaren, säger Keisu.
Man håller även på att återställa grönområdet invid tunneln, snett framför Naturhistoriska museet. Bland annat ska träd av historisk betydelse, som flyttats till följd av bygget, återplanteras.
– Vi återställer marken där vi haft vår etablering och finplanterar även runt den nya porten. Vissa planteringar kan vi inte göra förrän i september. Allt beroende på vilken växtlighet som ska planteras.