Buss 50 är aldrig fullsatt – enligt SL:s statistik

Denna busstur på morgonen den 15 januari 2024 blev så pass full att några som ville åka inte fick plats. Foto: Sofi Röjlar

Region Stockholm har föreslagit att avgångarna för buss 50 ska bli glesare. Förslaget grundas på passagerarstatistik för busslinjen – som visar att avgångarna aldrig är fullsatta. Samtidigt vittnar studenter om att bussen ofta är full, vilket leder till konsekvenser för dem.

Under pandemin sjönk resandet med kollektivtrafiken och en fullständig återhämtning har ännu inte skett. Därför har Region Stockholm föreslagit olika typer av nedskärningar i busstrafiken.

En del av förslaget är att dra ner på antalet avgångar mellan klockan 07.00 och 09.00 för buss 50, som går mellan Odenplan och Stora Lappskärsberget.

– Lite kortfattat har vi tittat på hur beläggningen på sträckor och delsträckor sett ut, säger Johan Nordenblank, trafikförvaltningens sektionschef för buss- och sjötrafik.

Trafikförvaltningen har utifrån statistik på hur många som reser med buss 50, sett att det är möjligt att dra ner på antalet avgångar under morgnarna.

Den bilden delas inte av flera studenter vid Stockholms universitet. De berättar att bussen för ofta är full och att det får konsekvenser för dem. Även universiteten i Stockholm har lyft frågan om att det är för dåliga kommunikationer till campus Albano till regionpolitikerna.

Studietid begärde därför ut statistik över hur beläggningen på buss 50 sett ut under hösten. Enligt dessa siffror finns det utrymme att dra ner på antalet avgångar – eftersom linjens avgångar är långt ifrån fullsatta.

Statistiken är baserad på antalet personer som stigit på buss 50 under veckodagarna, från slutet av augusti 2023 fram till början av december 2023. Utifrån detta har sedan ett snitt tagits fram för hur många som stiger på bussens avgångar.

Avgången från Stora Lappkärrsberget klockan 14:57 är den avgång som har flest påstigande resenärer – 90,5 stycken i snitt – och bussarna som trafikerar linjen har plats för 140 personer.

Enligt mätningarna som gjorts på just den avgången under hösten har som mest 134 personer klivit på bussen.

Men studenter upplever något helt annat än vad statistiken visar. Studietid har tidigare berättat om studenten Diana som svimmade till följd av trängseln ombord på buss 50. Hon tycker spontant att förslaget att dra ner på turtätheten under morgnarna är dåligt.

– Jag har svårt att uppskatta hur många det faktiskt är på en buss, men det låter som att siffrorna kanske inte speglar upplevelsen av att åka bussen, säger hon.

Disa Ahlblom-Berg (Vänsterns studentförening) är ordförande i Stockholms universitets studentkår och har tidigare kritiserat situationen med buss 50 för studenternas räkning. Hon åker också bussen själv för att komma till Frescati.

– Det är fortsatt väldigt trångt, det är flera morgnar där alla inte kommer med bussarna för att den blir full, säger hon.

Såhär såg det ut på buss 50 den 15 februari på en av morgonens avgångar från Odenplan. Vid flera hållplatser fanns det inte tillräckligt med plats för att alla som ville skulle kunna kliva på. Foto: Sofi Röjlar

Men inte heller på morgonen visar statistiken att bussarna blir fulla.

Den avgång från Odenplan som i snitt har flest påstigande är den som går 08:34, med 81,2 resenärer. Som mest har 124 personer klivit på en av avgångarna under hösten.

Att upplevelsen och statistiken skiljer sig beror inte på att statistiken är felaktig, det är Johan Nordenblank säker på. Han tror inte heller att maxantalet passagerare på 140 stycken är satt för högt. Men vad det istället skulle kunna beror på, det vet han inte.

– Är det att man inte fördelar sig och nyttjar det utrymmet som finns? Vi utgår från att statistiken vi har är korrekt och vi har inga indikatorer på att det finns några systematiska fel. Nu spekulerar jag, men under pandemin då mycket färre personer reste så kanske man vande sig vid det, att man upplever trängsel på ett annat sätt nu än då, säger han.

Disa Ahlblom-Berg köper dock inte det resonemanget.

– Jag tänker att det är fullsatt om inte fler människor får plats i bussen. Jag brukar inte räkna hur många som åker med mig, men jag har varit på bussar där det är så pass trångt att man inte kan röra sig, berättar hon.

Johan Nordenblank står fast vid att statistiken är pålitlig, bland annat för att antalet påstigande och avstigande stämmer överens.

– Jag har ingen anledning att tro att det inte stämmer, men vi kanske kan göra ett stickprov och göra en manuell mätning, för att säkerställa att det inte är något, säger han.

Fakta om statistiken:

Siffrorna baseras på mätningar gjorda på veckodagar mellan 21 augusti 2023 och 8 december 2023.

Mätningarna görs via infraröda sensorer som sitter monterade vid dörrarna på bussarna.

Avgången från Stora Lappkärrsberget klockan 14:57 har mätts 55 gånger. Det är lite mer än två tredjedelar av alla avgångar under perioden.

I snitt har 90,5 personer klivit på just denna avgång under hösten. Det betyder inte att det varit 90,5 personer på bussen under hela resan, eftersom avstigningar också sker.

Endast 21 av 55 mätningar visar att fler än 100 personer klivit på bussen och som mest har 134 personer klivit på samma busstur.

Avgången från Odenplan mot Stora Lappkärrsberget klockan 08:34 har mätts 70 gånger. Det är nästan 90 procent av alla avgångar under perioden.

I snitt har 81,2 personer klivit på just denna avgång under hösten och som mest har 124 påstigande resenärer uppmätts. Endast 19 av 70 mätningar visar att fler än 100 personer klivit på samma busstur.

Sofi Röjlar