Abbatarer ersätter ABBA, futuristiskt eller fegt?

Abba släpper nytt och bokar turné, men kommer själva inte stå på scen. Istället har vi Abbatarerna, holografiska kopior som uppträder till playback. Är detta en ny trend eller ett sätt att slippa uppträda?

Den världskända popgruppen Abba har efter 40 års tystnad släppt sitt nya album ”Voyage”. Medlemmarna uppger i ett pressmeddelande att tanken från början bara var att släppa två singlar, men väl igång var det svårt att sluta. Skapandet av låtarna gav mersmak och när de började planera sin turné blev den en av de största drivkrafterna till att göra ett helt album.

Abba är inte först med att ha en förinspelad konsert med hologram. Det vi sett mest av i media är hologramkonserter som arrangerats med artister som gått bort. Stora artister som Frank Zappa, Whitney Houston och Buddy Holly har väckts till liv och intagit scenen med samma teknik. Abba träder alltså in i en performancegenre som inte används lika brett av de som fortfarande är vid liv.

Toivo Burlin, lektor i musikvetenskap på Stockholms universitet, tror att Abbas val av framträdande kan bero på flera olika saker.

— Kanske orkar de helt enkelt inte turnera. Sen är det också så att ett förinspelat uppträdande ger artisten mer kontroll. Det finns inga risker att någon sjunger falskt eller att andra mänskliga faktorer påverkar showen, menar Toivo Burlin

“Lyssnarna förväntar sig att det på en livekonsert ska låta likadant som på Spotify.”

Toivo Burlin, lektor i musikvetenskap vid Stockholms universitet.

När Madonna uppträdde på Eurovision 2019 valde hon att sjunga live istället för att använda backingtracks. Framträdandet spreds och blev kritiserat av bland annat The Guardian.

— Hon sjöng påtagligt falskt. Hon kunde varit bekväm och mimat till backingtracks istället, men hon var modig och sjöng live. Lyssnarna förväntar sig att det på en livekonsert ska låta likadant som på Spotify, vilket är svårt att leva upp till, säger Toivo Burlin.

Toivo Burlin säger att gränsen mellan live- och studio-inspelat börjar upplösas. På många sätt är det en intressant utveckling, säger han, men man kan argumentera för att något också förloras av musikaliskt risktagande och improvisation när allt är förinspelat.

När det gäller framtiden för hologramkonserter är den osäker. Toivo Burlin säger att det kan vara så att intresset ökar och att fler artister gör sina egna avatarer, men att det är en väldigt dyr och tidskrävande process. Därför kommer vi nog inte i första taget se ett snabbt uppsving i hologramkonserter framöver.

Elin Vallin