Studentkårer kräver att universitetslärarna blir mer pedagogiska
Det ställs krav på lärosätena och regeringen – lärarna på universiteten måste bli bättre pedagoger. Bakom kraven står Sveriges förenade studentkårer (SFS).
– Ska vi ha en excellent utbildning och vara en kunskapsnation, då kan man inte putta det här åt sidan och tro att det kommer gå bra, säger Jacob Färnert, ordförande SFS.
Sveriges förenade studentkårer (SFS) vill att lärarna på Sveriges universitet och högskolor ska ha bättre kunskaper inom pedagogik. Detta är en fråga de drivit i årtionden, men som fått ny kraft efter en enkätundersökning till sina medlemskårer.
– Nu har vi frågat våra medlemmar och har sett att det är en fråga som engagerar många, berättar Jacob Färnert, ordförande för SFS.
I undersökningen framkom att studentkårer tycker att lärosätena bör utforma och utveckla incitament för pedagogisk meritering samt värdera pedagogisk kompetens vid rekrytering.
Rekommendationen från Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) är att professorer ska ha minst tio veckors utbildning i högskolepedagogik.
– Men på flera lärosäten räcker det med fem veckor för att bli behörig till en sådan tjänst. Det är ett tydligt exempel på att detta är nedprioriterat, säger Färnert.
På just Stockholms universitet följs dock SUHF:s rekommendation när det kommer till både lektorer och professorer.
“Uppenbarligen finns det rum för utveckling”