Enligt David Söderström finns det flera aspekter som gör det treåriga spelutvecklarprogrammet unikt jämfört med andra spelutvecklarutbildningar.
– På SU jobbar vi mer med människan som ledstjärna, här möter teknik, design, berättande och konstnärliga uttryck varandra. KTH tillämpar en mer matematisk och ingenjörsmässig prägel på sina utbildningar. Men med det sagt så betyder det inte att vi är bättre och de är sämre. Alla kunskaper behövs för att utbilda kompetenta och mångfasetterade spelutvecklare som kan möta branschens efterfrågan, säger han.
Den mest akuta frågan för dataspelsbranchens tillväxt är tillgången på arbetskraft. Enligt en färsk rapport från Dataspelsbranschen, kommer branschen inom tio år sakna minst 25 000 spelutvecklare. Bristen på kompetens gör att många spelutvecklarstudenter får jobb direkt efter examen. År 2021 hade 87 procent av alla som hade gått en spelutbildning jobb inom ett år efter examen. En lägesbild som David Söderström vid DSV, delar. Och enligt Unionen ligger lönerna för spelutvecklare mellan 36 000-60 000 kronor.
– Ja, det stämmer. Förutsättningarna för att få jobb direkt efter avslutad utbildning är mycket god hos oss. Men det betyder inte att vem som helst kan få jobb. Branschen söker duktiga personer med driv. Det är något som vi trycker mycket på under utbildningen.
Enligt branschorganet Dataspelsbranschen är lösningen på arbetskraftbristen fler kvinnor. Men endast 27 procent av alla som påbörjade en spelutbildning under 2022 var kvinnor.
David Söderström bekräftar den ojämna könsfördelningen.
– Ja, ungefär så ser det ut hos oss. Vi på DSV jobbar aktivt med få fler kvinnor att söka till oss, det är något som vi tänker på när vi utformar våra antagningsansökningar. Spelbranschen mår bra av att breddas och tjänas av att inkludera flera perspektiv. Molly Ericson, en tidigare DSV-student och numer en rockstjärna inom spelutvecklande är ett kvitto på att kvinnor behövs och kan bli väldigt framgångsrika i branschen, säger han.
Han får medhåll av Emma Lindström som tog examen på skolan 2020, och numer jobbar som lärare för utbildningen.
– Dataspel har tidigare varit utformade efter ett manligt perspektiv med fokus på manliga intressen. Men det är på väg att ändras. Attityder i samhället har förändrats och numer finns det en större kvinnlig representation och fler populära kvinnliga karaktärer inom spelbranschen. Jag tror att vi är på väg åt rätt håll och att fler och fler kvinnor blir mer öppna för att söka en karriär inom spelutveckling, säger hon.