Dataspelsbranschen skriker efter nytänkande SU-studenter

Med sin unika arkitektur erbjuder Nordhuset en modern studieplats för personer som studerar vid DSV. Foto: Åse Karlén.

Den svenska spelindustrin är en miljardbransch som växer i raketfart. Nu visar en ny rapport att studenter på dataspelsutbildningar rekryteras direkt efter att de tagit examen. Studietid besökte DSV, Institutionen för data-och systemvetenskap, för att prata med högaktuella studenter och lärare.

Det är en solig vårdag när vi kliver av tåget vid Kista station. Området som länge kallats för Sveriges motsvarighet till Silicon Valley är också hem till DSV, Stockholms universitets största institution. David Söderström är lärare och programkoordinator för spelutvecklarprogrammet vid DSV, en av landets mest populära utbildningar. 

– Dataspelsbranschen är en snabbt växande underhållningsindustri som omsätter mer än vad musik- och filmindustrin gör tillsammans. Industrin är inte längre förknippad med datanördar utan har förflyttat sig till en betydligt bredare spelarbas. Det gör att man måste ha ett inkluderande tänk och anpassa spel efter nya målgrupper. Det är något som vi har tagit fasta på och som lett till att vi har en konkurrenskraftig utbildning, förklarar han.

David Söderström är lärare och programansvarig för spelutvecklarprogrammet vid DVS. Foto: Odessa Fardipour

Enligt David Söderström finns det flera aspekter som gör det treåriga spelutvecklarprogrammet unikt jämfört med andra spelutvecklarutbildningar. 

– På SU jobbar vi mer med människan som ledstjärna, här möter teknik, design, berättande och konstnärliga uttryck varandra. KTH tillämpar en mer matematisk och ingenjörsmässig prägel på sina utbildningar. Men med det sagt så betyder det inte att vi är bättre och de är sämre. Alla kunskaper behövs för att utbilda kompetenta och mångfasetterade spelutvecklare som kan möta branschens efterfrågan, säger han.

Den mest akuta frågan för dataspelsbranchens tillväxt är tillgången på arbetskraft. Enligt en färsk rapport från Dataspelsbranschen, kommer branschen inom tio år sakna minst 25 000 spelutvecklare. Bristen på kompetens gör att många spelutvecklarstudenter får jobb direkt efter examen. År 2021 hade 87 procent av alla som hade gått en spelutbildning jobb inom ett år efter examen. En lägesbild som David Söderström vid DSV, delar. Och enligt Unionen ligger lönerna för spelutvecklare mellan 36 000-60 000 kronor.

– Ja, det stämmer. Förutsättningarna för att få jobb direkt efter avslutad utbildning är mycket god hos oss. Men det betyder inte att vem som helst kan få jobb. Branschen söker duktiga personer med driv. Det är något som vi trycker mycket på under utbildningen. 

Enligt branschorganet Dataspelsbranschen är lösningen på arbetskraftbristen fler kvinnor. Men endast 27 procent av alla som påbörjade en spelutbildning under 2022 var kvinnor. 

David Söderström bekräftar den ojämna könsfördelningen.

– Ja, ungefär så ser det ut hos oss. Vi på DSV jobbar aktivt med få fler kvinnor att söka till oss, det är något som vi tänker på när vi utformar våra antagningsansökningar. Spelbranschen mår bra av att breddas och tjänas av att inkludera flera perspektiv. Molly Ericson, en tidigare DSV-student och numer en rockstjärna inom spelutvecklande är ett kvitto på att kvinnor behövs och kan bli väldigt framgångsrika i branschen, säger han.

Han får medhåll av Emma Lindström som tog examen på skolan 2020, och numer jobbar som lärare för utbildningen. 

– Dataspel har tidigare varit utformade efter ett manligt perspektiv med fokus på manliga intressen. Men det är på väg att ändras. Attityder i samhället har förändrats och numer finns det en större kvinnlig representation och fler populära kvinnliga karaktärer inom spelbranschen. Jag tror att vi är på väg åt rätt håll och att fler och fler kvinnor blir mer öppna för att söka en karriär inom spelutveckling, säger hon. 

Emma Lindström är lärare och har själv studerat programmet. Foto: Odessa Fardipour

Under intervjun slår Emma Lindström hål på idén om den antisociale spelaren. 

 – Jag skulle säga att det många gånger är tvärtom. Dataspelande kan vara en stor källa till socialt umgänge där man kan lära känna och interagera med människor från hela världen. Så är det också i vår utbildning. Som dataspelstudent får du jobba i en uppmuntrande miljö där elever jobbar och driver fram idéer tillsammans, säger hon.

Tora Magnusdottir är 22 år och går sista året på utbildningen. Hon var inte medveten om framtidsprognoserna på arbetsmarknaden när hon sökte programmet, säger hon. 

– Det var intresset som styrde, jag har en bakgrund inom konst och design. Jag ville gå en utbildning som innehöll både design och kodning. Men nu är jag så glad för hur marknaden ser ut. Programmet riktar sig både till personer med vana och nybörjare inom spelutveckling, vilket passar mig som inte har spelat innan, säger hon.

Tora Magnusdottir berättar att hon under utbildningen fått utveckla moderna spel och testa dem i flera större och mindre projektarbeten. Nu vill hon fortsätta utvecklas.

– Jag vet att jag kan få jobb, men jag känner mig inte färdig än. I höst flyttar jag till Köpenhamn för att fortsätta studera spelutveckling. Jag tror att det kommer göra mig mer självsäker i branschen, avslutar hon.

Odessa FardipourDSV