1. Välj rätt ämne.
Vad uppsatsen faktiskt ska handla om är ofta den första utmaningen studenter ställs inför när det är dags för uppsatsskrivande. Hur väljer man då rätt uppsatsämne?
— Jag tycker man ska gå på lust, säger Kristina Schött.
En större uppsats kan för många vara det största akademiska projektet man gör i livet. Att välja ett ämne tycker är intressant är därför viktigt, menar Kristina Schött. På så sätt blir det också lättare att slutföra det man har påbörjat. Samtidigt ska ämnet inte vara ens största passion i livet.
— Då blir det lätt att det lutar åt ett håll än ett annat. Det är lättare att vara neutral när det är ett ämne man inte kan så mycket om men som man är nyfiken på, säger Kristina Schött.
Ett sätt att hitta möjliga uppsatsämnen, oavsett vad man studerar, är att se vad andra uppsatser lyft som möjlig “framtida forskning”. På så sätt kan man få en hypotes eller frågeställning att utgå från.
2. Organisera din tid.
— En del studenter som besöker oss säger att de ska jobba med sin uppsats all ledig tid de har, säger Kristina Schött och menar att det är fel taktik.
— När man planerar sin uppsats är det bra att schemalägga sin tid. Antingen i en digital kalender eller med papper och penna. När ska du skriva på din uppsats? Och vad ska du göra under den tiden?
Enligt Kristina Schött är en noggrann tidsplanering, vecka för vecka och dag för dag fram till deadline, det bästa sättet att se till så att saker bli gjort. Samtidigt är det viktigt att man har disciplin och följer sin uppsatta plan.
— Man ska se det som ett arbete och vara sin egen chef.
3. Börja inte med inledningen.
Det kan verka rimligt att börja uppsatsen där den faktiskt börjar. Men att skriva uppsatsen så som den ska läsas menar Kristina Schött är fel väg att gå.
— Man får hoppa runt i sitt skrivande. Det kommer kännas rörigt, tills man har ett färdigt utkast att jobba med. Då får man börja ta fram en struktur till läsaren.
Ett av Kristinas tips är att se sig själv som tre delar i ett team. Kreatören som får fritt spelutrymme att experimentera, kritikern som rensar bort överflödigt innehåll och chefen som håller ordning på de andra två rollerna.
— I början av processen behöver kreatören jobba utan att kritikern stör. Jag hörde på en konferens jag var på en person säga ”Man vet inte vad man har tänkt förrän man har skrivit det”, uppsatsen måste få vara lite rörig till en början.
4. Läs så att du (och andra) förstår.
Enligt Kristina Schött är det ett vanligt problem att studenter inte riktigt förstår sina egna texter, och att man försöker skriva så akademiskt så att textens budskap försvinner.
— Det är viktigt att skriva så man själv förstår. Ibland så tror man att det ska vara svårbegripligt för att de forskningsartiklar man läst är svårbegripliga. Men så är det inte, det ska vara begripligt och läsligt för en själv - och därmed också för andra.
För att se till så att ens text är begriplig kan man be en kompis att läsa. Personen behöver inte vara insatt i ämnet, men det är bra om den får tydliga instruktioner för vad den ska titta på, menar Kristina Schött.
— Är det begripligt hela vägen? Se till så att både du och läsaren förstår vad som står i uppsatsen.
5. Använd de resurser som finns.