Accelerator – en gripande skildring av människans behov av intimitet i tider av distans

Pandemin har gjort oss svältfödda på mänsklig närhet. Konsthallen Accelerators aktuella utställningar av Adèle Essle Zeiss och Jonathan Baldock ger uttryck för det vi alla saknat under restriktionernas tid.

Stickade kokonger i viol, mossgrönt och äggskalsvitt. En doft av lavendel. Små hål i kokongerna, där en hand, två fötter eller ett öra sticker ut. Kroppsdelarna är inlindade i fårull. En äldre dam går förbi en av de vävda kuporna och säger att de liknar fågelbon. Som en fågelmamma som ruvar sina ägg. Handstickade korgar upphängda i taket, färgade med växtfärg med traditionella metoder. Det är tydligt att trygghet och värme är centralt i Jonathan Baldocks utställning ”Warm Inside”. Det dunkla ljuset och det spartanskt inredda rummet förmedlar känslan av att vara inne i livmodern. Den absoluta tryggheten.

Richard Julin, konstnärlig ledare på Accelerator, menar att Baldocks utställning även ställer frågor kring hur vi uppfattar tid och livet som ett kretslopp. Enligt Julin kan Baldocks vävda kokonger liknas vid puppa.

- Baldocks installation ”Warm Inside” är tillkommen under pandemin. Verken uppmanar åskådaren att reflektera över hur livet förändrats under isoleringen. Utställningen speglar hur vi människor, likt larver blir till en fjärilar, förändras och föds på nytt.

Del av utställningsverken i Jonathan Baldocks ”Warm Inside”.

Adèle Essle Zeiss utställning ”Tyngdspegel” består av ett flertal performanceverk. Människor upphängda i stålvajrar, sammankopplade med varandra. När en person höjer en kroppsdel sänks en kroppsdel hos någon annan. Små rörelser som bildar en helhet. Gränsen mellan var jaget tar slut och den andra personen börjar är suddig. Essle Zeiss installationer förmedlar en känsla som liknar Baldocks, men med annat fokus. Här belyser konstnären i stället kontrasten mellan ensamhet och gemenskap, enligt Richard Julin.

- Adèle Essle Zeiss ”Tyngdspegel” ställer frågor kring integritet och närhet. Att se kroppen som ett hem. Var går gränsen mellan jaget och andra människor? Vi påverkar andra, precis som andra påverkar oss.

“Konsten fungerar som ett uttryck för någonting större, något som bidrar med frågeställningar som berör oss alla.”

- Richard Juhlin, konstnärlig ledare, Accelerator

Konsthallen Accelerator arbetar aktivt med att försöka skapa en tvärvetenskaplig dialog kring olika ämnen. Under denna utställningsperiod är pandemins påverkan på oss som människor i centrum för diskussionen. Utöver konstinstallationer finns det möjlighet att ta del av konstnärssamtal, diskussioner med forskare och panelsamtal på konsthallen, alla kopplade till de aktuella utställningarnas huvudsakliga frågeställningar.

- Vi vill mana till reflektion samtidigt som vi vill bjuda in till samtal om olika ämnen. Konsten fungerar som ett uttryck för någonting större, något som bidrar med frågeställningar som berör oss alla, säger Richard Julin.

Under pandemin har konsthallen Accelerator haft digitala visningar av sina utställningar, kombinerat med inspelade samtal med konstnärer och forskare. Allt har kunnat följas på Accelerators egna Youtube-kanal.

- De digitala visningarna av konstverk har fungerat så att man som tittare fått följa med in i konsthallen när någon av våra värdar filmat verken med en kamera. Det har även varit möjligt att ställa frågor om konsten i realtid, något som varit väldigt uppskattat av besökarna.

Richard Julin menar att man som besökare kunnat komma ännu lite närmare verken när visningarna varit digitala. Med hjälp av speciella kameror har åskådarna fått se in-zoomade delar av konstverken. Så nära som man inte annars kan komma när man är i det fysiska rummet. Men trots fördelarna med digitala visningar tycker Richard Julin ändå att det är positivt att Accelerator kan bjuda in fler människor på plats i konsthallen.

- Det finns vissa saker som inte går att förmedla över nätet, såsom dofter till exempel. En del av upplevelsen försummas när den sker över nätet, så vi är väldigt glada över att kunna bjuda in folk till våra lokaler igen.

Ines Linder