Lättade lärare när campus öppnar upp

Nyligen beslutade Stockholms universitet att man delvis kommer återgå till campusundervisning när höstterminen startar. Ett besked som kommit som en lättnad för många, däribland lärarkåren. Ingrid Lander, ordförande i Saco-S-rådet vid Stockholms universitet, tycker det är skönt att man ska börja återgå till campus.

– Det har varit en tärande tid för många av våra medlemmar och det är bra att vi och SU hittat en lösning inför hösten.

FOTO: Felix Lidéri

Efter universitetets beslut om att delvis återgå till campusundervisning till hösten kom också regeringen i slutet på förra veckan med beskedet att man tar bort rekommendationen om distansundervisning från och med 15 juni. 

Återgången till campusundervisning kommer att ske successivt. Detta på grund av att man först och främst måste kunna säkerställa att Folkhälsomyndighetens riktlinjer om social distansering efterföljs, men också på grund av att SU i vissa fall bedömt det för resurskrävande för lärare att planera för båda alternativen.

Ingrid Lander, ordförande i Saco-S-rådet vid Stockholms universitet och lokal representant för universitetslärarfacket SULF, är glad att man tillsammans med universitetet hittat en lösning inför hösten.

Ingrid Lander. FOTO: Privat

– För Saco-S har det viktigt att veta hur det ska blir till hösten. Det är en orimlig situation att behöva planera för både distans- och campusundervisning, säger Ingrid Lander.

En av frågorna som Saco-S drivit under våren, är att säkerställa att de lärare som också har en forskningstjänst, men som inte kunnat forska, ska få tillbaka sina förlorade timmar. Något de, enligt Ingrid Lander, har rätt till.

– Där gäller det att se till att de får tillbaka de timmarna de har rätt till att forska. Många har inte kunnat forska under våren och ska därför kunna få tillbaka de timmarna under nu när man återgår till campus. Hur det kommer lösas praktiskt av institutionerna är svårt att säga, men det är viktigt att poängtera att man har rätt till sina forskningstimmar som forskare.

Utöver att lärare förlorat tid till sin egna forskning så vittnar många, enligt Ingrid Lander,  om en tuff tid gällande onlineundervisningen.

– Många lärare har vittnat om en stress och frustration över att de upplevt en bristande kvalitet när man gått över till onlineutbildning. Många upplever att man inte kan ge den mängd och kvalitet på sin utbildning som man vill.

Ingrid Lander menar också att man på universitetet inte varit tillräckligt förbereda för den digitala situationen. Både gällande kompetensen bland de anställda, men också tekniken har visat brister.

– Den här tiden har visat på ett behov gällande en rent pedagogisk kompetensutveckling. Både bland lärare men också bland administrativ personal. Samtidigt har vi sett hur skört systemet är när en sån här omställning behövs. Athena låg till exempel nere i början innan man fått ordning på det. Det var otroligt frustrerande för lärare och studenter.

Men Ingrid Lander vill också lyfta de insatser som gjorts bland de anställda.

– Vi har sett en otroligt flexibilitet och lojalitet bland de anställda. Många behövde jobba över just den helgen när man skulle ställa om från en vecka till en annan. Och man har också visat en förståelse och engagemang under våren.

Felix Lidéri