Svenska skolelever har blivit sämre på att läsa och skriva. Nu finns en oro bland universitetslärare kring hur framtida högskolestudenter ska klara studierna — samtidigt som professorer redan nu kämpar med stora kunskapsskillnader bland studenterna.
– Lärare upplever att de behöver göra mycket av jobbet åt studenterna. De känner ibland ett ansvar att hjälpa studenterna till varje pris, säger Max Scheja, professor i högskolepedagogik.
Svenska fjärdeklassares läsförmåga har försämrats kraftigt och skillnaderna mellan elevernas läs- och skrivförmåga ökar. Det visar den internationella Pirls-undersökningen som släpptes i maj.
Undersökningen väcker viss oro för framtiden, säger Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet. Han har jobbat på Institutionen för pedagogik och didaktik sedan 2005, och forskar i studenters läroprocesser.
– Det finns en generell oro. Om det är så att läs- och skrivförmågan försämras kraftigt, då kommer den försämringen att märkas (på högskolan, reds. anm). Samtidigt är det så att om högskoleutbildningar skapar förutsättningar för att träna läs- och skrivförmågan, kan den förstås förbättras.
Hur läs- och skrivförmågan ser ut på högskolenivå i nuläget finns det ingen samlad bild av. Det finns dock en allmänt utbredd uppfattning bland universitetslärare att skillnaden mellan studenters kunskaper har ökat, säger han.
– Det finns tecken på en ökad diversifiering bland studenterna. De har numer olika bakgrunder och olika utbildningserfarenhet, med olika studievana och beredskap att studera på högskolenivå.
Fler har svårt att läsa akademiska texter
Utvecklingen är dock inte anmärkningsvärd i sig.
De senaste 30 åren har andelen ur befolkningen som läser vidare efter grundskolan ökat kraftigt, och i dag finns omkring 400 000 högskole- och universitetsstudenter i Sverige, enligt SCB. Det kan i sin tur förklaras av att högskolesektorn har vuxit, påpekar Max Scheja.
– Vi ser en utveckling där det finns en breddad rekrytering till högskolor vilket leder till att studenter som kanske tidigare inte hade sökt sig till högskolestudier nu gör det. Det leder till en större heterogenitet bland studenterna.