För att möta upp kunskapsluckor om barns rättigheter startade Rebecca Adami, docent vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Anna Kaldal, professor vid Juridiska institutionen och Margareta Aspán, lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, en utbildning som korsar deras tre olika discipliner.
– Man kan agera korrekt juridiskt, tänka att man håller ryggen fri. Men det kan ändå finnas problem i hur man bemöter barn på ett etiskt sätt som går emot principen om barnets bästa, säger Rebecca Adami.
Även Riksrevisionen har uppmärksammat att det finns osäkerhet hos myndigheter när det gäller tillämpningen av barnkonventionen i praktiken. Därför ska de påbörja en granskning under 2023 som ska svara på hur effektivt regeringen, Barnombudsmannen och myndigheter har arbetat med att stärka barnrättsperspektivet – framför allt inom skolsektorn.
Barnkonventionen är tydlig när det kommer till att olika instanser, såsom domstolar och skolor, ska se till barnets bästa vid varje beslut. Men vad som sen är barnets bästa går inte att läsa i någon lagbok.
– Då kan ett mer filosofiskt eller kritiskt perspektiv behövas – har barnet blivit hört i vad barnets bästa skulle kunna vara, hur kan vi förstå olika definitioner av barnets bästa, kan det finnas konflikter i förståelsen för det begreppet. När man pratar om barnets bästa, vilka fördomar har man – är barnet för litet för att komma till tals, är barnet för omoget. Sådana etiska tankegångar kan vara viktigt att ha med sig som vuxen om man möter barn.
Den nya masterutbildningen på SU startade för första gången under höstterminen 2022 och går på halvfart, vilket betyder att studenterna tar 60 högskolepoäng under två år.
– Det är ett sätt att få in studenter som annars inte skulle ha möjlighet att plugga detta. Vi tycker det är en sådan viktig vidareutbildning så vi är jätteglada över att äntligen kunna erbjuda det på Stockholms universitet, berättar Rebecca Adami.