Målet: billigare SL-pris för studenter

Efter år av utbyggnad i kollektivtrafiken skiftas målet till lägre priser för att fortsatt få in fler i kollektivtrafiken. Miljöpartiets nya trafikregionråd kommenterar vad vi kan vänta oss under mandatperioden.

Det nya styret i Region Stockholm (S, C, MP med stöd av V) har meddelat att de inte kommer höja priset på SL-kortet till 2023.

“Vi vill införa ett särskilt studentkort och sänka priset för studenter”

Anton Fendert (MP), nytt trafikregionråd

Foto: Fredrik Hjerling

Vad kommer du att fokusera på under mandatperioden?

– Miljöpartiet gick till val på att sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken med fokus på studenter, pensionärer, ungdomar och barn. Det är fortsatt vårt fokus och är även mittenkoalitionens ambition. Därför känns det bra att vi redan beslutat permanenta satsningen på gratis sommarlovskort för barn och unga. Det är tuffa tider men steg för steg ska vi sänka priserna för de grupper vi sagt att vi ska prioritera. 

En av de grupperna som Fendert lyfter fram är studenter.

– Vår ambition är att vi ska leverera på våra vallöften under mandatperioden. Vi vill införa ett särskilt studentkort och sänka priset för studenter. Exakt när det kan ske får vi återkomma kring, men vi ser detta som prioriterat, säger Fendert.

– Studenter är en grupp som ofta har små marginaler och som drabbas hårt av den pågående prisökningen i samhället. När levnadskostnaderna ökar så kraftigt måste vi se till att göra det vi kan för de grupper som har det svårast att få ekonomin att gå ihop i slutet av månaden. 

Hur ser du på det ordinarie biljettpriset, kan förändringar ske även där?

– Det blir ingen höjning av priset 2023. Vilket är första gången sedan 2016. Det markerar ett skifte i synen på priserna i kollektivtrafiken. Den bästa resan för klimatet måste också vara den bästa resan för plånboken. Då är det avgörande att prisutvecklingen i kollektivtrafiken inte överstiger hushållens inkomstutveckling. 

MP styrde regionen även förra mandatperioden, hur kommer det sig att förändringarna kommer nu?

– Vi har fokuserat hårt de senaste åren på att bygga ut kollektivtrafiken med ny tunnelbana, ny spårväg och fler bussar. De historiska satsningarna har varit helt nödvändiga för att få in fler i kollektivtrafiken, vilket är avgörande för om vi ska kunna nå klimatmålen. Nu ser vi att vi framåt måste tillgängliggöra kollektivtrafiken på fler sätt än bara genom utbyggnad.

Fendert valde att inte kommentera hur det här ska finansieras. Stockholms kollektivtrafik finansieras dels av försäljning av biljetter och reklam, och är reglerat till att täckas till cirka 50 procent av skatteintäkter. I takt med expandering har kostnader ökat vilket har lett till höjningar av biljettpriserna.

Carl Housten