Ny rapport: Populära appar säljer din data

Bild: Gert Altmann/Pixabay

Populära dejting- och menstruationsappar, samlar in och sprider intima uppgifter till reklamfirmor, visar en internationell kartläggning från Norge, rapporterar Ekot.

Det är den Norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet står bakom rapporten och runt om i världen har politiker och konsumentorganisationer nu reagerat.

Forbrukerrrådet valde ut populära appar i Google Play. Bland apparna återfinns bland annat dejtingapparna Tinder, Grindr, Happn, menstruationsapparna Clue och MyDays samt religionsappen Muslim: Qibla Finder.

Enligt studien erbjöd ingen av apparna tillräckligt med information vid registrering, och det var nästintill omöjligt för användarna att veta hur känslig information användes. Flera av apparnas informationsinsamling bryter också mot GDPR, enligt Forbrukerrådet. Sexuella preferenser och sexuell läggning, droganvändning och geografisk position sprids vidare till kommersiella aktörer och intima uppgifter om kvinnors hälsa, fertilitet, sexliv, humör och menscykler säljs till företag.

– Känslig data kan användas för att kartlägga var många muslimer befinner sig och förfölja religiösa som samtidigt är homosexuella när flera av de här apparna kombineras, säger Forbrukerrådets enhetschef Finn Myrstad till Ekot.

Forbrukerrådet menar att resultatet är representativt för hela appbranschen generellt, gällande dataläckage, och att uppgifterna, genom att säljas ut till reklambyråer, kan användas till att sälja spel till spelmissbrukare, erbjuda dåliga lån eller manipulera väljare.

Flera av apparna har nu blivit anmälda till den norska datainspektionen, Datatilsynet. Förhoppningen är att en fällande dom i Norge kan sätta press på att liknande processer inleds i Europa.

Sveriges Konsumenter har tagit del av rapporten och uppmanar nu Datainspektionen här i Sverige att granska den digitala annonsindustrin.

I en kommentar till Ekot skriver Datainspektionen: "Vi anser att frågorna som lyfts i Forbrukerrådets rapport om digital annonsering och spårning av enskilda appar och på webben är ett välkommet tillägg till den genomlysning av branschen som dataskyddsmyndigheterna för närvarande gör från olika vinklar under ledning av dataskyddsmyndigheterna i Storbritannien, Frankrike och Spanien."


#studietid frågar:

1. Visste du att populära appar såsom dejting- och menstruationsappar samlar in uppgifter om dig som de sen säljer vidare?

2. Vad tycker du om det?

FOTO: Felix Lidéri

1. Nej, det har jag inte ens tänkt på, men det låter inte helt otroligt med tanke på det ser ut med allt i världen.


2. Jag tycker att de borde vara öppnare med vad det samlar in och till vilka de säljer det till.

André Faye, 28, Studerar historia

FOTO: Felix Lidéri

1. Det kunde jag tänka mig. Jag hade nästan väntat mig att alla gjorde det.
2. Det är lite läskigt, nu låter jag lite som en med foliehatt men hur mycket ska de behöva veta? De borde specificera vad de samlar in.

Anton Lindfors, 25, Studerar ämneslärarprogrammet i historia och engelska

FOTO: Felix Lidéri

1. Ja.


2. Svårt att säga, jag har ingen dejtingapp och är inte så aktiv på sociala medier så det finns nog inte så mycket info om mig som är så kul att veta. Men jag har inte heller tänkt på konsekvenser.

Emmy Karhunen, 22, studerar jurudik

Felix Lidéri