Så pluggar du med hjälp av AI – utan att fuska

Chatbottar kan bland annat hjälpa till med korrekturläsning. Foto: Jennifer Snårbacka

Att använda sig av chatbottar i plugget behöver inte nödvändigtvis vara fusk. Här tipsar AI-experten Andreas Jemstedt om hur du som student kan ha nytta av chattbottarna — utan att ditt arbete riskerar bli ett ärende för disciplinnämnden.

Det senaste året har debatten kring AI-verktyg såsom chattbottar gått het inom universitetsvärlden. Framför allt har det funnits farhågor kring att chattbottarna gör att studenter fuskar i större utsträckning och att studenter inte längre behöver lära sig.

Men vad som egentligen är fusk skiljer sig åt på olika kurser, och SU har inte infört något totalförbud mot att studenter använder sig av AI-verktyg. Så hur använder man sig av dem utan att det blir fusk?

Det vet Andreas Jemstedt, som jobbar som universitetslektor på Institutionen för pedagogik och didaktik, och vid sidan av det lär ut AI-användning åt lärare på på Stockholms universitet.

Han har forskat i inlärning och tror att det är viktigt att studenter utforskar chattbottarna.

– Det finns flera studenter som kommer bli mindre anställningsbara i framtiden om de inte kan hantera de här verktygen, framför allt om de inte använt dem alls, säger han.

Andreas Jemstedt lär ut AI till lärare på SU. Foto: Privat

I maj i fjol använde över en tredjedel av svenska universitetsstudenter sig av chattbottar regelbundet, visar en undersökning av Chalmers.

Andreas Jemstedt tror att den siffran förmodligen ökat ordentligt sedan dess, och enligt honom kan chattbottarna göra studierna både mer tidseffektiva och slutresultatet bättre.

Men samtidigt höjer han ett varningens finger för att använda materialet de producerar rakt av.

– Det är viktigt att man inte låter sig förslappas av dem.

Nedan listar vi Andreas Jemstedts bästa tips för hur du som student kan dra nytta av chatbottarna.

1. Skriv bra prompts

Det viktigaste för all användning av chatbottarna är att skriva välformulerade prompts, enligt Jemstedt. Prompts är det man ber chatbotten att göra, och ofta blir resultatet så bra som prompten, enligt honom.

– Det är alltid bra att be AI:n ta någon form av persona. Man kan till exempel be den att ‘bete dig som om du vore redaktör’, eller en ‘academic reviewer’. Sedan specificerar man tydligt vad uppgiften är och ger den ett uppdrag, såsom att ‘granska följande text och ge tips på förbättringar i grammatik, struktur eller den röda tråden’. De saker man känner att man vill ha hjälp med, helt enkelt.

Jemstedt förklarar att det är bra att ge tydliga exempel på typen av kommentarer som man önskar från chattbotten, och även att lista regler för den, såsom hur den ska göra och inte göra.

– Det är också bra att säga vem målgruppen är. Till exempel ‘beskriv det här för en psykologistudent’, så kommer den att anpassa sitt svar efter det.

2. Bolla idéer

Att låta chattbotten skriva en hel uppgift åt dig avråder Jemstedt ifrån, eftersom det inte tar dig framåt i inlärningen och eftersom du då riskerar att åka fast.

Däremot kan du med fördel ställa frågor till den för att få hjälp med struktur eller idéer till en uppgift.

– Om man vill lära sig finns det jättemånga fördelar med chatbottar. För att spara tid på uppgifter går det bra att be den generera en idé till en inledning, eller struktur och frågor att ta upp kring ett visst ämne. Du ska ändå tänka och skriva själv, men att bolla idéer kan göra att det går snabbare, säger han.

3. Låt den förhöra dig

Han rekommenderar även att man laddar upp kursmaterial och ber chattbotten läsa detta och komma på frågor som man sen kan quizza sig själv på.

– Du kan svara på frågorna i chatten och sedan be om feedback på svaren av chattbotten, säger han.

Det är dock viktigt att komma ihåg att en del av kursmaterialet kan vara skyddat av upphovsrätten, såsom böcker, och då bör dessa inte laddas upp.

4. Strukturera upp föreläsningsanteckningar

Eftersom att det går att ladda upp dokument i de flesta chattbotsverktyg tipsar Jemstedt även om att studenterna kan be den strukturera upp sina föreläsningsanteckningar åt en.

– Det går bra att skriva anteckningarna i fri form och be AI sammanfatta dem åt dig. Efter det kan du även då be den generera frågor utifrån anteckningarna.

När man laddar upp material i chatbottar är det dock viktigt att komma ihåg att materialet inte ska vara känsligt och att det kan komma att användas för att lära upp botten, påminner han.

5. Korrekturläsning

Kämpar du med det akademiska skrivandet? Eller ska du skriva en uppsats på engelska för första gången? Då kan chatbottarna hjälpa dig med.

– Här finns ett stort värde av att använda sig av chattbottar. De är väldigt bra på språk, så i stället för att be en kompis eller förälder dubbelkolla grammatiken kan du be chattbotten göra det, säger Andreas Jemstedt.

6. Söka fram information

Att använda sig av en chattbot för att hitta mer information kan vara snabbare än att googla sig fram till informationen. Om du känner att kurslitteraturen är för tung kan det därför vara bra att skriva upp de teorier eller händelser som du känner att du vill få sammanfattade på ett lättare sätt, tipsar Jemstedt.

– Det effektiviserar när man letar efter ett svar, den kan hjälpa en att förstå saker om man ber den att förklara.

Ett tips är också att be den förklara eller beskriva olika koncept eller begrepp.

– Det är behändigt, men man bör vara medveten om att det den producerar kanske inte är helt korrekt.

Vi bad Chat GPT svara på hur APA-metoden fungerar. Foto: Skärmbild

7. Motivera dig själv

Om du känner dig trött på studierna och behöver motivation går det också att vända sig till AI-chatten. Den kan ge tips på hur du kan motivera dig själv.

– Chattbottarna är extremt mångsidiga, så de kan användas till egentligen vad som helst, säger Jemstedt.

Jemstedt påpekar även att det finns olika typer av chattbottar, som kan användas till olika syften. Bland annat Microsoft Copilot och Googles Bard — utöver den mest kända bland svenska studenter: Open AI:s verktyg Chat GPT.

– Microsoft Copilot kan man ställa in så att den ger kreativa, mer balanserade eller exakta svar, beroende på vad man är ute efter.

8. Var medveten om att du alltid behöver granska informationen

Hur man än använder sig av chattbottarna är det viktigt att tänka på att du som människa har ett ansvar.

Därför menar Jemstedt att det är viktigt att alltid lägga din egen hand på materialet eller svaren den producerat, och förhålla dig kritisk till produkten.

Bland annat kan informationen som botten producerat vara föråldrad, eller rent ut sagt påhittad.

– Ta outputen för vad den är, se det som ett samarbete. AI producerar nånting som du som människa granskar. Sällan kan jag ta något som Chat GPT genererat rakt av.

9. Kolla med läraren

Han påminner också om att kolla med kursläraren huruvida det är okej att använda sig av verktygen. På Stockholms universitet är det lärare eller examinator som tar ställning till vilken användning som är legitim, och det skiljer sig mellan kurser.

Enligt SU:s riktlinjer bör lärare kräva att studenten redogör för hur chatbotten har använts om den exempelvis nyttjats som ett redigeringsverktyg.

– Ofta beror det på vad du pluggar och syftet du har med att använda chattbotten. Om läraren säger att du inte får använda AI överhuvudtaget, så får du inte göra det.