Praktikchock för lärarstudenter – "Funderar på om man verkligen vill bli lärare"

Maria Weurlander, docent och lektor vid SU, är naturvetare i botten och även gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen. Foto: Sofi Röjlar

Lärarstudenter upplever känslomässiga utmaningar under sin praktik vilket kan leda att de ifrågasätter sitt yrkesval. Det visar forskningsdata som Maria Weurlander, docent och lektor vid SU, analyserat.

Det är forskningsgruppen CEMTE, vilket står för “Challenging emotions in medical and teacher education”, som undersökt studenters känslomässiga utmaningar under sin utbildning.

– Vi undersökte studenters upplevelser ur ett brett perspektiv. Och resultaten visar att det främst var utmaningar inom VFU (verksamhetsförlagd utbildning, reds. anm.) som kom fram, berättar Maria Weurlander, docent och lektor i pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik.

Så för att undersöka vilka känslomässiga utmaningar som finns under VFU har hon, tillsammans med de andra forskarna i gruppen, analyserat data från intervjuer med lärarstudenter.

– Studenter har en bild av läraryrket redan när de börjar och en idé om vad man vill göra som lärare. Sen ser man under VFU:n att det inte är möjligt att vara den lärare man ville vara. Dessutom möts man av yrkesverksamma lärare som gett upp lite. Det kan göra att man funderar på om man verkligen vill bli lärare, säger Weurlander.

Forskarna har inte undersökt hur vanligt det är att studenter får sådana känslor och tankar under VFU:n, utan endast om det förekommer eller inte.

“De flesta säger att någon i deras grupp hoppat av”

Att studien visat att lärarstudenter ifrågasätter sitt yrkesval efter VFU är inget som förvånar studenten Alexandra Berntling. Hon är sekreterare i Föreningen lärarstudenterna vid SU.

– I min VFU-grupp hoppade det av två. Sen känner jag ganska många studenter och de flesta säger att någon i deras grupp hoppat av.

Alexandra Berntling tror att det är viktigt att lärarstudenter får byta erfarenheter och hitta stöd hos varandra.

– Prata med folk innan, under och efter. Känner man sig osäker på om sin handledare på skolan gjort rätt, fråga alltid folk, säger hon.

“Vår slutsats”

Studien visade att studenterna som stöter på känslomässigt jobbiga situationer under sin VFU är rätt ensamma i hur de ska hantera det. Ofta vänder de sig till vänner och familj för stöd.

– Vår slutsats är att det behövs ett bättre stöd från utbildningens håll. De måste få veta vart de ska vända sig om det blir riktigt jobbigt och när de kommer tillbaka från VFU:n behöver deras upplevelser tas hand om, berättar Weurlander.

Vid just SU upplever dock Alexandra Berntling att lärarstudenterna får bra stöd under och efter deras VFU.

– Jag vet andra kursare som hade det otroligt jobbigt under VFU:n som skrev direkt till vår handledare på SU och fick svar direkt. Efter sen satt min VFU-grupp satt tillsammans med vår handledare och gick igenom våra upplevelser.

Sofi Röjlar