På Sveriges universitet och högskolor bedrivs “utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet”. Där ska “vetenskapens trovärdighet och god forskningssed värnas”.
Men på Stockholms universitet frodas också kurser av annan natur.
Under fyra tillfällen i november 2019 har #studietids Felix Lidéri suttit med på karriärkursen “Att leda sig själv och andra”, arrangerad av Centrala studie- och karriärvägledningen på SU i samarbete med EnneagramCenter.
I centrum för kursen står enneagrammet, en modell med rötter i New Age och nyandlighet som saknar vetenskaplig grund. Det är åttonde året i rad som kursen erbjuds av Stockholms universitet, i samarbete med EnneagramCenter Sverige AB.
Varför?
Rapport från en karriärkurs, kurstillfälle 1:
“Välkommen! Slå dig ner.”
Klockan är 14.55, onsdag den 6 november, utomhus försvinner det sista dagsljuset snabbt. Men i Ekosalen i Studenthuset är det ljust och mina steg flyter ljudlöst över heltäckningsmattan i den tysta läsesalen man passerar för att komma dit. En medarbetare från Studentavdelningen på Stockholms universitet öppnar dörren när jag kommer fram.
– Hej, du ska få anmäla dig här först, säger hon.
– Hej, svarar jag samtidigt som jag kastar en blick på anmälningslistan. Felix Lidéri, plats 40.
– Tack, välkommen! Slå dig ner.
Ekosalen är möblerad till max med 60 klent vadderade stolar med en rygg av format trä. Jag placerar mig längst bak i mitten. I lokalens främre del finns en olivgrön roll-up med texten ”Stockholms universitet” och universitetets logotyp.
Vi ska återkomma till vår reporter Felix Lidéris rapport från karriärkursen “Att leda sig själv och andra”, arrangerad av Centrala studie- och karriärvägledningen på SU i samarbete med företaget EnneagramCenter. Men först vill vi berätta varför han är där.
I oktober 2019 dyker det upp ett event, från eventkalendern på Stockholms universitets Facebook-sida, i våra flöden. När man går in på eventet får man veta följande:
“Den centrala studie- och karriärvägledningen är glada att i samarbete med EnneagramCenter nu kunna erbjuda karriärkursen: Att leda sig själv och andra med start den 6 november 15.00-17.00.
Kursen har under sju år erbjudits studenter vid Företagsekonomiska institutionen där den varit mycket uppskattad. Vi kan nu erbjuda den till alla studenter vid Stockholms universitet.
Kursen består av fyra tillfällen som ger studenter stöd i utvecklandet av sin självinsikt. De studenter som medverkar på kursen få (sic) ett diplom!”
Nedanför presentationstexten hittar vi fyra datum, uppgift om tid och plats, samt en länk till kursanmälan.
Vi vill veta mer, och hittar också en hemsida på su.se, under fliken utbildning/examen och karriär. Där finns mer information:
“Arbetslivet handlar i stor utsträckning om samarbete. Som medarbetare, teammedlem och ledare krävs att du kan samarbeta väl med olika typer av människor. Ett gott samarbete bygger på god självinsikt. Det handlar om att vara medveten om sina styrkor och utmaningar samt förstå hur och varför andra människor är olika dig själv.”
Under mellanrubriken “Uppskattad och beprövad kurs” beskrivs kursen vidare:
“‘Att leda sig själv och andra’ är en karriärkurs bestående av fyra tillfällen som ger studenter stöd i utvecklandet av sin självinsikt. Kursen har under sju år erbjudits studenter vid Företagsekonomiska institutionen där den varit mycket uppskattad.”
Där finns också ett citat, undertecknat “Tidigare kursdeltagare”.
“Jag har fått en ökad förståelse för mig själv och andra. Vi alla är olika, vilket är fantastiskt egentligen.”
Informationen om att kursen ges i samarbete med EnneagramCenter, samt datum, uppgift om tid och plats hittas även här, samt information om att de som medverkat vid alla fyra kurstillfällen får ett diplom. Sedan följer en närmare beskrivning av kursens delmoment.
“1. Introduktionsföreläsning onsdag 6 november
Introduktion till verktyget vi använder - Enneagrammet. Det är en personlighetsmodell som belyser hur olika vi människor är genom att visa olika styrkor, drivkrafter och motivation men också begränsande beteenden som hindrar oss från att nå vår potential.
2. Hitta din personliga grundstrategi tisdag 12 november
Genom tester, övningar och diskussioner hjälper vi varandra att hitta var och ens personliga grundstrategi i Enneagrammet. Bygger på att deltagarna varit med på Introduktionsföreläsningen.
3. Självinsikt och att leda andra onsdag 20 november
Med utgångspunkt ifrån din grundstrategi får du diskutera och reflektera i grupp. Vi tittar också på typiska stressbeteenden. Olika grundstrategier ger också olika sätt att leda, både sig själv och andra. Vi berättar om vilka styrkor och utmaningar olika strategier har i en ledarroll.
4. Medveten kommunikation onsdag 27 november
Varför har vi svårt för vissa personer och funkar bra med andra? Till stor del handlar det om vårt eget och andras sätt att kommunicera samt hur vi tolkar det andra säger och gör. Genom föredrag och film belyser vi olika kommunikationsstilar som är typiska för olika grundstrategier.”
Under beskrivningen av de fyra delmomenten finns en stor bild på de båda kursledarna, en kort presentationstext om EnneagramCenter, samt en länk till EnneagramCenters hemsida.
När vi kommit så långt förstår vi att vi behöver medverka på kursen. Vi har stött på enneagrammet tidigare, men aldrig i akademiska sammanhang, och vi förstår inte hur universitetet kan använda det som verktyg i en karriärkurs. Vi vill veta mer om karriärkursen “Att leda sig själv och andra”.
Därför anmäler sig #studietids Felix Lidéri till karriärkursen “Att leda sig själv och andra”, och medverkar på de fyra kurstillfällen som anordnas den 6, 12, 20 och 27 november.
Enneagramläran i korthet:
Vad är den enligt utövarna?
Enligt utövarna kan man kortfattat säga att enneagrammet utgår från nio grundstrategier där du utifrån ett personlighetstest delas in i en av nio siffror (med eventuella inslag av någon annan siffra, gärna en så kallad ”flygel” till din primära siffra). Du ges också en färg som beskriver din intelligens (fysisk, emotionell eller mental). Med hjälp av detta ska man kunna säga hur du är som person och hur du blir under stress eller harmoni. Detta ska, enligt läran, hjälpa dig att nå självinsikt och insikt över hur du kan förhålla dig gentemot dig själv och andra.
Varifrån kommer enneagrammet?
Enneagramläran formuleras först i mindre, ofta cafébaserade sällskap i Moskva och St Petersburg med början under 1910-talet och därefter under 1920-talet i Paris med omnejd. Den uppstod i en idévärld där centrala figurer rörde sig mellan olika esoteriska rörelser, som teosofiska samfundet och antroposoferna, och inspirerades av muslimsk, judisk och kristen mystik för att sedan sammanfoga dem i en ny esoterisk tradition.
En nyckelperson i enneagramlärans tillblivelse var George Ivanovich Gurdjieff (1866-1949) som under 30- och 40-talet populäriserade enneagrammets symbol med de nio punkterna (”ennea” betyder nio och ”gramma” något skrivet, eller ritat, på grekiska). Symbolen är starkt influerad av andra religiösa symboler som till exempel det kabbalistiska ‘livets träd’, och det modernare teosofiska samfundets symbol.”
Från 1900-talets andra hälft och framåt utvecklas enneagramuttolkningen och rör sig in i en delvis ny kontext. Läran “psykologiseras” och utvecklas i mer psykoanalytisk riktning av bland andra Oscar Ichazo, grundare av Arica-institutet, och hans efterföljare psykiatern och psykoterapeuten Claudio Naranjo. Under 1990-talet tas ytterligare ett utvecklingssteg när den dåvarande jesuiten Don Richard Riso blev en av de mest tongivande talespersonerna för enneagrammet genom böcker som ‘Understanding the Enneagram’ (1990).
Tillsammans med Russ Hudson skapar Riso sedan personlighetstest som Riso-Hudson Enneagram Type Indicator (RHETI) och Quick Enneagram Sorting Test (QUEST).
Källa gällande enneagrammets ursprung: Enstedt, “Den svenska enneagramreceptionen”, Publicerad i Chaos. Dansk-norsk tidsskrift for religionhistoriske studier, 2014.
Rapport från en karriärkurs - kurstillfälle 1:
“Introduktionsföreläsning”
Klockan är strax efter 15.00, onsdag 6 november, och jag sitter i Ekosalen i Studenthuset på Stockholms universitet. Innan alla de 60 anmälda studenterna är på plats, hälsas vi välkomna av medarbetaren från Studentavdelningen som tog emot oss vid dörren. Hon berättar att kursen ”Att leda sig själv och andra”, som vi ska gå under fyra tillfällen i november, har haft sju lyckade och omtyckta år på Företagsekonomiska institutionen på SU, och att den nu tagits över av Centrala studie- och karriärvägledningen på Studentavdelningen. Sedan introducerar hon kursledarna från EnneagramCenter.
– Hej allihopa! Vad kul att ni gillar självinsikt! Inleder Tina Tornell, som presenterar sig själv som ”sjua”.
Sen är vi igång och även den andra kursledaren, Anna Bolin, presenterar sig kort och berättar att hon är en ”fyra”. De berättar att de har en bakgrund inom företagsekonomi och i beteendevetenskap men att de av olika anledningar hittat till enneagrammet. De visar också en bild på de dubbla projektordukarna längst fram med logotyper från de företag de uppger att de har haft som kunder. Stockholms universitets logotyp är tydligt synlig i övre högra hörnet. Därefter följer en kort introduktion av kursens fyra delar och vad som väntar.
Vid det här laget är Ekosalen fullsatt, och pennor raspar då och då till i anteckningsblock eller direkt i kurskompendiet som man kan skaffa sig med en Swishbetalning på 100 kronor. Men inte allas intresse har fångats av inledningen. Min granne till höger är djupt inne i en chattkonversation om ett kommande knytkalas, och om vem som ska ta med vilket tillbehör.
Med en inledande övning i självreflekterande ombeds vi ta ställning till vilket av nio sätt vi hade reagerat om vi hade missat en buss. Vi får se exempel på reaktioner man kan tänkas ha på de två skärmarna längst fram i lokalen.
– Jag skulle nog tänka som mannen i vit kostym, tror jag, säger jag till min chattande granne till höger.
– Jag vet nog inte hur jag hade reagerat, svarar hon oengagerat.
Efter en kort stund av redovisning av våra troliga reaktioner på en missad buss genom handuppräckning fortsätter eftermiddagen med att enneagrammet och de nio personlighetstyperna, eller strategierna, introduceras. Ett mandalamönster indelat nio personlighetstyper och tre känslolägen presenteras och vi får veta att kunskap om vilken siffra och vilket känsloläge du är i det mönstret ska hjälpa dig leda dig själv och andra.
Salen lyssnar och frågor ställs.
– Det kan vara svårt att känna igen sig i sin strategi, säger Anna Bolin för att räta ut några frågetecken i salen.
De två matchande projektordukarna visar upp en serie ljusa och färgglada slides med en överraskande hemmasnickrad känsla över sig. Antagligen helt uppbyggd i PowerPoint. Åtta, nio och ett, känsloläge: röd, magen. Två, tre och fyra, känsloläge: grön, hjärtat. Fem, sex och sju, känsloläge: blå, hjärnan. Siffrorna runt mandalan, enneagrammet, kompletteras en efter en med namn på personligheterna och deras styrkor och utmaningar.
Jag försöker hitta min personlighet. Åttan, utmanaren, som vi inleder med, känns spontant bra. Nian, medlaren, som följer, likaså. Inledningen har skapat funderingar bland flera.
– Det finns alla typer av åttor, förklarar Anna Bolin på kommentaren att åttan känns igen i nians drag.
Ingen paus hinns med och kvarvarande personligheter på PowerPointen minskar i takt med syret och energin i salen. Ettan, förbättraren. Tvåan, hjälparen. Trean, presteraren. Fyran, individualisten.
Alla siffror presenteras med tillhörande kända namn på verkliga eller fiktiva personer/figurer som kursledarna menar passar in i den siffran. I kurskompendiet kan vi också se ”Exempel på kända personer som kan vara Ettor”, tvåor, treor och så vidare. Mahatma Gandhi och ”Princess Leia (Starwars)” är enligt kompendiet ”Ettor”. Moder Theresa, Carola Häggkvist och Gunde Svan sorteras in som ”Tvåor”. Madonna, Tony Irving och Paolo Macchiarini är ”Treor”. Van Gogh, Björn Ranelid och Ior i Nalle Puh är ”Fyror”.
Femman, undersökaren, presenteras som lite av en nörd. Analytisk, intensiv, isolerad och cynisk. Här hamnar enligt kompendiet Lisbeth Salander, Lasse Åberg och Agatha Christie.
– Min personliga åsikt är att några av de som har autism inte har autism. De är nog bara femmor, förklarar Tina Tornell.
Också länder kan enligt kursledarna ha en enneagramsiffra. Sexan, den lojale, är också Sveriges siffra får vi veta. Lojal, modig och förberedd. Men också orolig och misstänksam. De som har kompendiet kan läsa att J R R Tolkien, Helena Bergström och Mia Skäringer hör hemma här. Sjuan, entusiasten, exemplifieras med bland andra Mozart, Mat-Tina och Lasse Kronér.
Det två timmarna, och även träsmaken i min ända, är till sin ända. Det är tydligt att kursen snarare handlar om enneagrammet än om att leda sig själv och andra.
Salens dryga sextio deltagare reser sig snabbt.
Vad är EnneagramCenter, och hur jobbar de?
Vi ska återkomma till rapporteringen inifrån karriärkursen “Att leda sig själv och andra”, arrangerad av Centrala studie- och karriärvägledningen på Stockholms universitet i samarbete med EnneagramCenter. Men innan vi går vidare till tillfälle nummer två ska vi titta närmare på det bolag som anlitats för att leda kursen. Vad är EnneagramCenter egentligen, och hur jobbar de?
EnneagramCenter Sverige AB grundades, enligt uppgift från deras hemsida, 2008 av Tina Tornell och Ann Timm och blev, enligt uppgift från allabolag.se, ett aktiebolag 2012. I styrelsen sitter ytterligare två personer. Bolaget har inga anställa och omsätter 2018 1,5 miljoner kronor enligt den senaste årsredovisningen på allabolag.se.
EnneagramCenter uppger på sin hemsida att de själva har utvecklat Sveriges enda certifieringsutbildning för enneagrammet. En utbildning som gör dig till “certifierad HPEI trainer”. De uppger att deras kunder bland annat är Tre, Skolverket, Svenska kyrkan, Sveriges Riksdag, samt stora banker och kommuner. Vissa av dessa företag och organisationer har grundarna tidigare varit anställda på enligt uppgifter från deras LinkedIn-profiler.
Företaget erbjuder tjänster inom teamutveckling, utbildning och coachning. Under rubriken “Teamutveckling” på hemsidan skriver de:
“Vill du ha medvetna, engagerade medarbetare med entusiasm och glöd för sitt jobb? Vi är övertygade om att en viktig nyckel för att nå dit handlar om att öka självinsikten hos varje teammedlem. Det gäller också att skapa förståelse och respekt mellan teamets medlemmar och att använda allas naturliga styrkor på ett optimalt sätt.”
“Utbildning” presenteras med följande text:
“För första gången, och helt unikt för Sverige, erbjuder EnneagramCenter en certifiering i Enneagrammet. Utbildningen är uppdelad i fem steg. Det sista och femte steget ger tillgång till den validerade indikatorn HPEI. Med den kan du arbeta med Enneagrammet professionellt och vägleda andra att hitta sin Enneagramstrategi.”
Och om “Coachning” skriver de:
“Vill du kartlägga ditt nuläge, hitta vart du vill nå samt belysa vad som för dig framåt och vad som hindrar dig? En central faktor i detta är en god självinsikt. Vi använder Enneagrammet i vår coachning för att det hjälper både dig och oss att snabbt identifiera just dina styrkor, hinder, vad som driver dig och vad du behöver för att nå framgång.”
Hemsidan har också en flik som heter “Forskning och validering”. Där inleder de med en kort beskrivning av vad de tycker att enneagrammet inte är (ett personlighetstest), och ger sedan en egen förklaring till varför det inte forskas så mycket på enneagrammet. De skriver:
“Det finns inget institut eller person som äger Enneagrammet, det är ett fritt verktyg. Detta gör att det inte finns samma incitament till forskning – de satsade pengarna kan inte tas igen med dyra licenser och kurser, som med vanliga personlighetstester.”
De fortsätter med att säga att: “En hel del forskning och publicerade artiklar finns dock, samt att det går att se kopplingar till andra forskningsområden.” och att de sammanställt “en del av detta” på hemsidan.
Saknar vetenskaplig grund
Men att det skulle finnas vetenskaplig grund för enneagramlärans metod och modell är inte en uppfattning som stöds av psykologisk forskning och expertis. Vi kontaktar en av Sveriges ledande auktoriteter inom utveckling och kvalitetsgranskning av test som bygger på psykologisk teori, Sara Henrysson Eidvall. Hon är legitimerad psykolog/specialist i arbets- och organisationspsykologi, och arbetar som arbets- och organisationspsykolog. Hon har tidigare arbetat halvtid som lärare vid Psykologiska institutionen på Stockholms universitet och anlitas fortfarande för undervisnings- och utbildningsuppdrag på SU. Hon är också chefspsykolog för Mensa i Sverige.
Vad är hennes uppfattning om vad enneagrammet är, och hur man ska förhålla sig till att Stockholms universitets centrala studie- och karriärvägledning arrangerar karriärkursen “Att leda sig själv och andra” i samarbete med EnneagramCenter?
– Enneagrammet har inte någon plats inom akademin, det är pseudovetenskap, säger Sara Henrysson Eidvall när #studietids Felix Lidéri träffar henne i ett mötesrum i Tändstickspalatset i centrala Stockholm där hennes företag Henrysson, Åkerlund & Sjöberg AB sitter.
– Enneagrammet bygger inte på psykologisk forskning på personlighet, inte alls, utan det är något hittepå. En privatperson kan hålla på med såna saker. Men det ska absolut inte användas i ett utbildningssammanhang och i synnerhet inte inom akademin, för enneagrammet har inte med psykologisk teori att göra.
Sara Henrysson Eidvall arbetar med att, utifrån internationella kriterier, kvalitetsgranska test som bygger på psykologisk teori, och hon menar att man ska vara mycket vaksam när företag erbjuder test som de säger bygger på forskning.
– Problemet är att många leverantörer av alla möjliga pseudovetenskapliga metoder säger att de har forskning som grund. Då kan det vara så att de har någon lite studie någonstans, till exempel en mindre studentuppsats, och då granskar vi kvaliteten. Är det här riktig forskning? Och 99 gånger av hundra kan vi säga, nej det är inte det. Så när ett sådant här konsultföretag säger att det finns forskning som grund för deras tjänster, då är grundprincipen att vara ytterst kritisk till det.
Det var nästan det första de sa.
– Ja, det säger man i regel. Och då går såna som vi in och tittar på vad det är för forskning. Är det vetenskapliga artiklar i vetenskapliga tidskrifter eller är det, som det ganska ofta är, konsultföretaget självt som ligger bakom studien? Eller är det någon väldigt enkel studie i något sammanhang? Och då låter man ju som en glädjedödare men det är det här det handlar om. De här testerna handlar om självinsikt och ökad förståelse av andra, och när de inte bygger på det vi kan och vet om personlighet, då är risken stor att man sen fattar beslut på helt felaktiga grunder. Om jag tror att jag är en “undersökare” eller “medlare” enligt enneagrammets modell, fast jag inte alls är det, då har jag fattat beslut på helt felaktiga grunder, och det är inte bra.
Vad vet du om enneagrammet sedan tidigare? Har du stött på det?
– Ja det har jag, i veckotidningar. Och eftersom jag jobbar med testkvalitetsfrågor så är det ganska ofta någon kompis eller student som ställer frågor om metoder de stöter på. Så jag har stött på det i olika sammanhang, tidigare. Jag har dock inte granskat det.
Och det har ringt alarmklockor?
– Ja direkt! Forskningen om hur man mäter personlighet är så väl etablerad och väl dokumenterad, så när vi får frågor om sådana här modeller så vet vi direkt att de inte håller.
Finns det någon metod för att beskriva personlighet som vilar på vetenskaplig grund?
– Ja, och det är Femfaktormodellen, “The Big Five”. Det är bara den.
Vad är Femfaktormodellen?
Femfaktorteorin, eller The Big Five, anses idag vara den modell som bäst förklarar personlighet.
Den utgår från att människors personlighet utgörs av urskiljbara, universella drag som inte är kultur- eller situationsanpassade. Vi bär alla på samtliga fem personlighetsdrag fast i i olika omfattning. Under de fem faktorerna finns än mer detaljerade drag, så kallade fasetter.
De fem faktorerna är:
Öppenhet: Egenskapen att fantisera och att vara öppen för konstnärlighet, idéer och känslonyanser.
Samvetsgrannhet: Egenskapen att utöva självdisciplin, vara noggrann, målinriktad, plikttrogen och ordningsam.
Extraversion: Egenskapen att vara sällskaplig och självsäker, söka nya relationer och spänning.
Vänlighet: Egenskapen att känna tillit till och förtroende för andra, och att vara samarbetsvillig och medkännande.
Neurotisk: Egenskapen att kunna uppleva obehagliga känslor såsom ångest, ilska, depression eller sårbarhet.
Och hur ska den användas?
– Den kan till exempel användas för karriärrådgivning. Den kan användas för personlig utveckling och den kan användas i ledarutvecklingssammanhang. I alla sammanhang där du kan tänka att personlighet spelar roll. Den kan också användas för diagnostik, det kan handla om adhd och personlighetsstörningar. I alla sammanhang där det är relevant att mäta personlighet.
– Men sen ska man vara försiktig, det är massor av områden där vi tänker att personlighet spelar roll när det inte gör det, som till exempel sammansättning av team. Då ska vi inte hålla på och tänka att det ska vara olika personligheter för ett bra team. Så man måste veta när, och när man inte, använder Femfaktormodellen.
Så vad skapar bra team, utifrån psykologiforskning?
– Punkt ett är att man har gemensamma mål. Att man har en tydlig målbild, vad är det vi ska göra för någonting tillsammans. Och den målbilden, den är delad av oss allihop. Det är inte bara prat utan det är precis samma bild över vad vi ska göra. Punkt två är att vi har tydliga rollfördelningar och krav och förväntningar på varandra. Vad ska du göra och vad ska jag göra. Och sen att vi har bra sätt att diskutera och prata om dessa. Vad vi ska göra och hur vi ska göra.
Och Sara Henrysson Eidvall menar att det finns uppenbara risker med test av den typ som förekommer inom enneagramläran.
– Det här utgår från typologi. Du blir “en typ”, antingen eller, men ingen är antingen eller, så det betyder att du få fel information om dig själv. Typologi ligger inte heller i linje med personlighetsforskningen som snarare beskriver drag, där man har mer eller mindre av olika egenskaper. Och det är lika problematiskt när de säger att det här ska ge dig ökad förståelse för andra. För om jag tror att du är en “förbättrare”, då behandlar jag dig som en förbättrare och boxar in dig i det. Och om du säger någonting, då kommer jag säga, “det där säger du bara för att du är en förbättrare”. Och det tycker jag är farligt.
Varför då?
– Då har man väldigt förutbestämda idéer om vilka folk är. Och i den här röd, grön, blå, gul-debatten (Debatten om boken “Omgiven av idioter”, reds. anm.), då stötte jag på folk som fick höra att ”det där säger du bara för att du är röd”. Och så lyssnar de inte på innehållet i vad människor säger. Det där säger du bara för att du man eller kvinna eller finne eller whatever.
Är karriärkursen “Att leda sig själv och andra” en kurs som ger reell självinsikt?
– Det tror jag inte på, eftersom den bygger på felaktiga premisser.
Men vad ger då självinsikt, utifrån psykologiforskning?
– Självinsikt i sig handlar till exempel om vilka av mina egenskaper som jag har lite mer eller mindre av än andra, i olika sammanhang och situationer, och vad triggas jag av. Hur hanterar och bemöter jag andra? Hur hanterar jag mig själv i relation till andra? Vuxenutveckling eller självinsikt handlar också om att gradvis ha förmåga att se sig själv utifrån, att förstå sig själv i ett sammanhang. Och en större förståelse för olika perspektiv och att jag är den jag är i det sammanhang jag är i.
Och det kan man inte få genom en kurs som den här? En del i deras metod är att man listar egenskaper, och man menar att man kan ha en siffra och dra en egen högervinge till en annan siffra. Du tror inte att man kan få mer självinsikt av detta?
– Ja, men problemet är om den bygger på en felaktig modell. Alltså hela den mentala modellen här bygger inte på modern kunskap om personlighet. Det är en tankemodell som inte har något stöd. Som är hittepå rent krasst. För sen, om man tittar vidare, så finns det ju också religiösa och andliga aspekter i enneagrammet. Och man pratar också om tre intelligenser, men inom akademisk psykologi pratar vi om en mental eller kognitiv intelligens. Men inte emotionell eller fysisk.
Sara Henrysson Eidvall bläddrar i kurskompendiet från karriärkursen “Att leda sig själv och andra” som ligger på bordet framför henne.
– Nej det här är inte vetenskapliga begrepp. Och inte heller det här, om utvecklingsnivåer. “Mogen, balans, stress, psykisk ohälsa”. Det här är absolut inte en modell för att beskriva psykisk ohälsa. Det här är kvacksalveri!
Under det första tillfället sa ägaren och grundaren till enneagramcenter att, och det kan ha varit ett dåligt skämt, men hon sa att alla som har autism nog inte har det, att vissa nog bara är femmor. Vad tänker du om det?
– Jag tänker att det här är hårresande. Det är hårresande att det här förekommer inom akademin och inom Studentavdelningen som också har som uppdrag att stötta studenter med t ex autism. Ni borde ni ta ett allvarligt snack med Studentavdelningens chef. Att säga den typen av formuleringar som är helt ovetenskapliga... Nej, det är för att uttrycka sig lite vänligt; väldigt oseriöst.
Enneagramläran och vetenskapen - vad säger forskningen, egentligen?
Så det finns ingen vetenskaplig grund inom psykologin för enneagrammet. Men det finns annan, svensk, forskning om enneagramläran. Den handlar dock inte om enneagramlärans vetenskapliga riktighet. De svenska forskare som har intresserat sig för enneagramläran och dess utövare är religionsvetare, och de belyser enneagrammet som en del av en nyandlig rörelse som också gjort sitt intåg i en affärsmässig kontext.
2014 publicerade Daniel Enstedt, docent och universitetslektor i religionsvetenskap, verksam vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion på Göteborgs universitet, en artikel med titeln “Den svenska enneagramreceptionen” i Chaos, en dansk-norsk akademisk facktidsskrift för religionshistoriska studier. I artikeln vill Enstedt undersöka “hur en esoterisk lära formulerad i början av 1900-talet kom att få fäste i Sverige: På vilka samhälleliga arenor recipieras enneagrammet och vad händer med enneagramläran när den får fäste i Sverige?”
I en kort sammanfattning av enneagramlärans ursprung beskriver Enstedt hur den först formuleras “i mindre, ofta cafébaserade sällskap i Moskva och St Petersburg med början under 1910-talet och därefter under 1920-talet i Paris med omnejd.” Han fortsätter med att beskriva den idévärld där enneagramläran uppstod, där centrala figurer rörde sig mellan olika esoteriska rörelser som teosofiska samfundet och antroposoferna och inspirerades av muslimsk, judisk och kristen mystik för att sedan sammanfoga dem i en ny esoterisk tradition.
En nyckelperson i enneagramlärans tillblivelse var George Ivanovich Gurdjieff (1866-1949). “Enneagramsymbolen, som Gurdjieff framställde den och som den har kommit att uppfattas därefter, är influerad av andra religiösa symboler som till exempel det kabbalistiska ‘livets träd’, liksom det modernare teosofiska samfundets symbol.”, skriver Enstedt.
Från 1970-talet och framåt utvecklas enneagramuttolkningen och rör sig in i en delvis ny kontext. Läran “psykologiseras” och utvecklas i mer psykoanalytisk riktning av bland andra Oscar Ichazo, grundare av Arica-institutet, och hans efterföljare psykiatern och psykoterapeuten Claudio Naranjo. Under 1990-talet tas ytterligare ett utvecklingssteg när den dåvarande jesuiten Don Richard Riso “blev en av de mest tongivande talespersonerna för enneagrammet genom böcker som ‘Understanding the Enneagram’ (1990).”
Tillsammans med Russ Hudson skapar Riso sedan personlighetstest som Riso-Hudson Enneagram Type Indicator (RHETI) och Quick Enneagram Sorting Test (QUEST). Dessa tester, menar Enstedt, fyller en viktig funktion i enneagramläran oavsett om de klarar en vetenskaplig prövning eller ej.
“Frågan om huruvida enneagramtesterna klarar en vetenskaplig prövning låter jag här vara osagt. Det står emellertid klart att dessa testers vetenskapslikhet spelar en betydande roll när det gäller att skänka enneagramläran en trovärdighet. Testerna är en del av enneagramförespråkarnas betonande av vetenskaplig reliabilitet. Genom att hänvisa till vetenskapens auktoritet som kunskapsproducent kan enneagramrörelsen ta del av denna trovärdighet. Det är inte minst viktigt för de coacher som är inriktade mot arbetsplatser och ledarskapsutbildningar, men också mot familjerelaterade problem och personlig utveckling. Framställningen av enneagrammet som om läran och testerna var baserade på vetenskap är alltså minst lika viktig som om det vore fallet.”
Och utvecklingen mot det “vetenskapslika”, menar Enstedt, är en förutsättning för att enneagramläran kunnat spridas i västvärlden.
“En förutsättning för att enneagrammet har fått en vidare spridning i sekulariserade institutioner och företag är att de religiösa och New Age-klingande aspekterna har nedtonats. Istället har enneagrammet, åtminstone delvis, förbundits med vad som uppfattas som vederhäftig vetenskap som i sin tur kan bidra till att rörelsens rationella och seriösa uttryck stärks. De sekulariserade samhälleliga arenorna återser alltså religionen, men i nya former, där det som emellanåt uppfattas som religioners negativa sidor har avlägsnats. Enneagrammet anammas förhållandevis okritiskt, medan mer etablerade religioner som kristendomen och islam förskjuts till privatsfären (religion här) och till vedertagna religiösa institutioner (religion där). En enneagramcoach kan tala ostört inför förskolepersonal och företagsledare, vilket en präst eller imam idag har svårare att göra.”
I artikeln analyserar Enstedt enneagrammets intåg i Sverige inom två skilda sammanhang. Dels en religiös kontext representerad av användningen av enneagrammet inom Svenska kyrkan, och dels en sekulär, icke-religiös kontext representerad av ett Göteborgsbaserat företag som använder enneagrammet. Företaget riktar sig mot både privatpersoner och företag, med ett utbud av tjänster som fokuserar på personlig utveckling, självkännedom och självinsikt för privatpersoner, och tjänster med inriktning på förståelse, ledarskaps- och teamutveckling på arbetsplatser. Han konstaterar att aktörerna i de olika kontexterna använder sig av varsin version av enneagramläran.
“Olika religioner, religiösa uttryck och fenomen har olika tillgång till olika arenor i den offentliga sfären såväl som i samhället i stort. I nära anslutning till de spatiala aspekterna av enneagramreceptionen hör därmed andra aspekter som är relaterade till specifika habitus, där normer och värderingar, språk och praktiker, samt kroppsliga uttryck, symboler och kläder är platsspecifikt reglerade och legitimerade. Det innebär, kort sagt, att det managmentklingande, rationaliserade språket, och praktiker som enneagramsharing, som den före detta IT-konsulten Wiktorén ger uttryck för, ger henne tillgång till företagsvärlden och sekulära samhälleliga institutioner och organisationer (religion någonstans), medan diakonen Bernélis tal om Gud, kristen teologi och betoning av bönelivets betydelse ger henne motsvarande utrymme inom Svenska kyrkans hägn.”
Vi ringer upp Daniel Enstedt, docent och universitetslektor i religionsvetenskap, verksam vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion på Göteborgs universitet, för att få veta mer.
– Den affärsmässiga grenen vetenskapliggör enneagrammet och tonar ner den andliga historiken medan det i svenska kyrkan är jätteviktigt att istället lyfta fram de andliga aspekterna av det, säger Daniel Enstedt.
Så hur ska man förhålla sig till att en firma som EnneagramCenter har kommit in på Stockholms universitet och att enneagrammet står i centrum för en karriärkurs arrangerad av Centrala studie- och karriärvägledningen på SU i samarbete med EnneagramCenter?
– Problemet är inte att de har kommit in utan vilken auktoritet de ges. Vi bjuder in både präster och imamer för en diskussion och då är det tydligt att de inte kommer i egenskap av kollegor eller forskare. Kontextualiseringen är A och O.
– De här besöken behöver förberedas genom att diskutera med studenterna innan vilka frågor som ska ställas, och efterarbetas genom att diskutera vad som hände. Vilken berättelse, vilket narrativ fick vi möta? Vi behöver förhålla oss vetenskapligt till det vi möter.
Daniel Enstedt är noga med att påpeka att det inte är enneagramlärans närvaro på universitetet som är ett problem, utan att allt beror på i vilken kontext den introduceras.
– Jag har inte någon kritik mot enneagrammets närvaro på universitetet, utan vill understryka att företrädare för enneagrammet, liksom andra inbjudna gäster, forskare och föreläsare, bör hanteras på sedvanligt akademiskt vis, med kritisk granskning och diskussion. Det är naturligtvis upp till den institution och de anställda som bjuder in representanter från andra lärosäten eller näringslivet att avgöra hur detta sker på bästa sätt.
Men varför är det så viktigt för utövare av nyandliga idéer och praktiker, som onekligen bygger sin verksamhet på övertygelse och tro, inte vetenskaplig grund, att “vetenskapliggöra” modeller som enneagrammet och använda ett “vetenskapslikt” språk? Varför är det så viktigt att passa in i sekulära verksamheter?
Anne-Christine Hornborg, professor emerita i religionshistoria med fokus på religionsantropologiska studier vid Lunds universitet, har undersökt frågan närmare i boken “Coaching och lekmannaterapi, en modern väckelse?” som kom ut 2012.
– Det kanske kan verka konstigt att en religionsvetare ska ägna sig åt de här frågorna, men jag tycker att det är ett jätteintressant forskningsområde, säger Anne-Christine Hornborg när vi når henne på telefon. För mig som ägnat mycket tid åt ritualforskning såg jag nya, ritualliknande praktiker växa fram med ett starkt fokus på individen och med terapeutiska budskap som speglar vårt nutida samhälle
– Jag blev helt tagen av hur den här nya marknaden med nyandliga coacher och lekmannaterapeuter byggdes upp, särskilt efter satsningen på jobbcoacher. När jag skrev boken så tänkte jag ”vad är det som händer med Sverige egentligen?”
I boken tar hon ett större grepp om den växande marknad av coaching och lekmannaterapi med rötter i New Age och nyandlighet som fick en närmast explosionsartad utveckling i samband med den tidigare arbetsmarknadsministern Sven Littorins 3-miljarderssatsning på externa jobbcoacher (2009). Många som varit livscoacher blev nu jobbcoacher. Hon menar att detta nya fenomen är högintressant för en religionsvetare, och att det innebär en ny riktning för nyandligheten.
“Men medan den ‘gamla’ new age-rörelsen delvis växte fram som en samhällskritisk motkultur, riktad mot auktoriteter och institutoner, kännetecknas stora delar av denna rörelse idag av fokusering på individuell lycka, självutveckling och kommersialisering, där produkter och tjänster som ska frigöra självet erbjuds på en växande marknad.” (sid 29)
Och på den nya marknaden för nyandliga tjänster är det inte bara privatkonsumenten som handlar. Här finns ett stort, nytt, marknadssegment bestående av företag, skolor och offentlig verksamhet.
“Om nyandlighetens budskap ska bli en eftertraktad handelsvara, måste det strategiskt paketeras så att den på bästa sätt kan omvandlas och säljas inte bara till privatpersoner utan även till samhällets sekulära institutioner. För en privatperson stöter det inte på något hinder att köpa new age-böcker om healing eller besöka någon kunnig person som med Tarotkortens hjälp kan tolka vad framtiden har att erbjuda. Marknaden för konsumtion av nyandlighet kan erbjuda en mängd olika varor och behandlingar som passar enskilda individer och de har bara att välja mellan dem. Men att erbjuda alla dessa heterogena praktiker till offentliga institutioner eller arbetsplatser är svårare. Det kan även för en privatperson, som skolats i vetenskapligt tänkande, vara svårt att ta till sig ett budskap som levereras med religiösa signalord som healing, frälsning och själ. Eller som en nyandlig psykosyntesterapeut skriver: ‘Ordet frälsning har en auktoritär klang som känns främmande’.” (Sid 31-32)
I Hornborgs bok, som beskriver och försöker förstå denna nya utveckling, blir begreppet “vetenskapslikhet” centralt för att förstå varför utövare av nyandliga, religiösa, ritualer och praktiker, vill närma sig ett vetenskapligt språk.
“Vetenskapens starka position i samhället gör vetenskaplighet viktig i den nyandliga föreställningsvärlden. Det kan därför vara strategiskt viktigt för en del av de nyandliga förespråkarna att anpassa även referenser till andligheten till ett mer sekulärt språkbruk: energi, kraft eller ‘inre potential’. […] Vetenskapens ställning i samhället präglar lekmannaterapeuternas och coachernas språkbruk, eftersom de vill använda sig av vetenskapliga förklaringar till sina metoder för att passa in i sekulära verksamheter. Vi skulle kunna kalla denna rörelse från religion till vetenskap för nyandlighetens vetenskapsbruk, eller med ett bättre uttryck, vetenskapslikhet.” (Sid 32)
Så vilken förståelse för vetenskap behöver man för att kunna använda sig av ett “vetenskapslikt” språk för att beskriva en nyandlig praktik eller metod? Inte särskilt stor, visar det sig. För ytterligare fördjupning i vad “vetenskapslikhet” innebär hänvisar Hornborg till Olav Hammer, fil. dr. i religionshistoria, tidigare verksam vid Lunds universitet och universitet i Amsterdam, och sedan 2005 professor vid Syddansk universitet i Odense, som har beskrivit fenomenet ‘vetenskapslikhet’ som ett sätt “att anamma valda delar av vetenskapens yttre kännetecken utan att ta till sig – eller kanske ens förstå – dess betydelseinnehåll” (Sid 32).
I “Coaching och lekmannaterapi, en modern väckelse?” (2012) presenterar Hornborg ett antal tydliga likheter mellan verksamheterna som hon analyserat, trots att de alla betonar sin unika metod. En faktor de alla har gemensamt är att de står utanför de traditionella gransknings- och kvalifikationssystemen. “Utövarna kan själva ha certifierat sig, eller de kan ha gått de kurser på privata stiftelser eller utbildningsföretag som krävs för att få diplom med företagens egenskapade titlar som diplomerade, certifierade, ackrediterade, licensierade eller auktoriserade terapeuter/coacher.” (Sid 206)
En annan gemensam faktor är att de alla fokuserar på individen. Oavsett vad det är för problem som ska lösas är det alltid individens ansvar att komma framåt.
“Genom att introducera inre potential som ett centralt begrepp för att individen ska helas och utvecklas även i yrkeslivet, speglas en tydlig tendens att individualisera och terapeutisera problem. Tanken är att denna potential är dold, vilket skapar utrymme för att i ritualiserade processer skapa det specifika jag som eftersträvas. För att individen ska förändras krävs ett positivt tänkande och en omprogrammering och framför allt, en lekmannaterapeut eller coach som ska hjälpa individen att designa och därmed förlösa det inre jaget. Sträckan från vardagstrist till insiktsfull individ ska designas med hjälp av en coach eller lekmannaterapeut på ett sådant sätt att individen upplever starka känslor av förändring, helande och självkänsla.” (Sid 206).