"Om man gör en bra bilderbok kan den läsas av vem som helst"

FOTO: Hedvig Holgersson

Linnéa Krylén

Ålder: 31

Bor: Stockholm

Pluggade: Kandidat i barnkultur, konstpedagogik

Jobbar med: Barnboksförfattare och illustratör, konstpedagog, boktipsare

Varför valde du att studera barnkultur?

– Jag har länge tyckt att barnlitteratur är intressant och när jag började studera insåg jag att andra former av barnkultur också är det. Barnlitteratur är en konstform och om man tittar tillbaka i tiden kan man se hur det har utvecklat sig, att det speglar sin tid. Vad berättelsen handlar om och hur den berättas har förändrats under historien. När man sysslar med barn måste man vara tydligare än när målgruppen är vuxna. Läsarna är väldigt otåliga och man måste fånga dem direkt.

– Bilderböcker är magiska på något sätt, texter och bilder möts och bildar tillsammans berättelsen.

Har du forskat i ditt område?

– Nej, inte annat än att jag skrivit en kandidatuppsatas om hur sorg porträtteras i böcker för barn. Man kan vara barnkulturforskare inom olika områden, teatervetare, musikvetare, litteraturvetare. Barnkultur är ju i grunden kultur för barn, med barn av barn. Jag gör för det mesta kultur för barn men som konstpedagog gör jag även kultur med barn.

– Jag skulle nog kunna tänka mig att forska någon gång i framtiden. Jag har skrivit flera faktaböcker för barn, så lite av en forskare är jag nog. Men just nu är jag mer praktisk än teoretisk.

Vad inspirerade dig till att bli författare och illustratör?

– Först var jag illustratör och sen blev jag författare. Om man gör en riktigt bra bilderbok har den ingen ålder utan den kan läsas av vem som helst, det är poesi. Man kan ta upp väldigt tunga ämnen, som ensamhet, rädsla och sorg, saker som ibland kan kännas svåra att diskutera med barn. Det gäller att vara ärlig, barn märker direkt om man ljuger eller har en dold agenda. Läsaren plockar upp det som den behöver av boken och barn och vuxna tolkar texten på helt olika sätt. Det är ett konstverk.

Hedvig Holgersson