Student tar tåget till Hongkong för klimatets skull

Att plugga i ett annat land kan vara ett kul sätt att lära sig nya saker och samtidigt se sig om i världen. Men resandet innebär ofta en hög påfrestning på klimatet och allt fler letar efter alternativa färdmedel. Det gäller bland annat Amanda Björkman som just nu planerar sin resa från Stockholm till Hongkong – landvägen.

– Jag ansökte om att få åka på utbyte i höstas, samtidigt som jag bestämde mig för att ha ett flygfritt 2019.

Amanda Björkman är uppvuxen i Stockholm men bor och pluggar till vardags i nederländska Maastricht. När möjligheten att läsa en termin utomlands dök upp föll valet på Hongkong eftersom hon var nyfiken på Asien.

Tidigare flög Amanda när hon skulle åka hem till Stockholm, men sedan några månader tillbaka är det buss och tåg som gäller. Hon kände att flyget inte längre var försvarbart. Därför var det ett villkor för Amanda att hon skulle kunna ta tåget till sitt utbyte.

FOTO: Privat

“Hade det inte gått att hitta en lösning med tåg hade jag valt någon annan stad helt enkelt.”

Amanda Björkman, som tar tåget till Hongkong för att studera.

– Hade det inte gått att hitta en lösning med tåg hade jag valt någon annan stad helt enkelt.

För att få hjälp med att planera sin resa gjorde Amanda ett inlägg i Facebookgruppen Tågsemester, ett forum som vuxit i rasande takt de senaste månaderna och som i skrivande stund är uppe i över 60 000 likes.

– Responsen jag fick var jättebra, folk som rest samma rutt peppade och gav konkreta tips.

Amanda planerar att åka transmongoliska järnvägen från Moskva med stopp i Mongoliet och Kina. Förmodligen kommer resan inledas med tåg från Stockholm till Moskva via Tyskland och Polen – färjan raka spåret till Moskva är en koldioxidbov som Amanda drar sig för. Totalt räknar Amanda med att vara på resande fot i tre veckor.

KARTA: Google Maps

Amandas väg till Hongkong

Amanda planerar att åka transmongoliska järnvägen från Moskva med stopp i Mongoliet och Kina. Förmodligen kommer resan inledas med tåg från Stockholm till Moskva via Tyskland och Polen – färjan raka spåret till Moskva är en koldioxidbov som Amanda drar sig för. Totalt räknar Amanda med att vara på resande fot i tre veckor.

 – En del kanske tycker det är lång tid, men att se hela den yta man förflyttas över och hur landskapet skiftar känns jättehäftigt. Det hade känts så märkligt att sätta sig på ett flyg och sen vara på andra sidan jorden efter några timmar.

Trenden att avstå från att flyga har spridit sig allt mer. Instagramkontot @aningslosaanfluencers startade så sent som i december men har på kort tid blivit välkända för hur de ifrågasätter influencers livsstil och redovisar siffror för vad den där resan till Bali bidrar till i utsläpp.

Samtidigt strejkar unga världen över varje fredag i Greta Thunbergs fotspår, hashtagen #vistannarpåmarken samlar människor som lovat att inte flyga under 2019 och grundarna av sagda Facebookgrupp lanserar nu tågcharter som ett seriöst alternativ inför sommarens semesterplaner.

Stockholms universitet tar årligen emot omkring 1 400 studenter. En av dem är Anne Gehring som kommer från Tyskland.

 – Jag valde Sverige eftersom jag har släktingar här och vill lära mig språket. Dessutom är jag intresserad av det svenska skolsystemet eftersom jag pluggar till lärare.

Att ta tåget till Stockholm var en självklarhet för Anne. Resan från Hamburg via Köpenhamn tog totalt 12 timmar med tåg.

FOTO: Privat

“Flygplan hade varit det sista alternativet för mig. Jag vill hålla mitt ekologiska fotavtryck så litet som möjligt, och resan hit var enkel och smidig.”

Anne Gehring, som tog tåget från Tyskland för att studera i Stockholm.

– Flygplan hade varit det sista alternativet för mig. Jag vill hålla mitt ekologiska fotavtryck så litet som möjligt, och resan hit var enkel och smidig.

En kritik som tågen ofta får är att det är för dyrt. Amanda Björkman räknar med att betala minst 5 000 kr för resan inklusive de extra kostnader som tillkommer för hotell, mat och visum i de länder hon passerar. Men Annes tågresa för motsvarande 650 kr var faktiskt billigare än flyget.

Ett ekonomiskt bidrag kanske kunde få fler att ta tåget. Under 2019 genomför Uppsala universitet ett pilotprojekt där studenter kan ansöka om pengar öronmärkta för just tågbiljetter. Men någon liknande satsning finns inte på Stockholms universitet.

 – Vi handlägger studenternas ansökningar men det praktiska med resa och bostad ses tyvärr som studentens eget ansvar, säger Adriana Jimenez Moreno som är internationell handläggare på SU.

Hon har heller ingen uppfattning om hur stor andel av studenterna som åker med tåg respektive flyg till och från Stockholm.

– Från universitetets sida samlar vi inte information om det. Man kan åka via sin institution eller via så kallade avtal, så det är svårt att få en översikt, säger Adriana Jimenez Moreno.

Men alla studenter måste inte nödvändigtvis åka tåg till sina utbyten, säger Anne Gehring.

 – Alla borde göra vad man kan utifrån sina förutsättningar. Jag vill inte säga åt andra vad de ska göra, men fler borde i alla fall lära sig mer om konsekvenserna av sin livsstil.

Amanda Björkman håller med, och uppmuntrar fler att våga testa.

– Jag hade en period då jag tänkte att det inte spelar någon roll vad jag gör. Det slutade med att jag inte heller gjorde något.

 – Se det inte som en uppoffring att ta tåget, utan snarare som en häftig grej. Ofta är det inte heller så komplicerat som man kan tro.

Julia Bardh